Dela sidan:

Det tog 131 dagar, men i fredags röstades Stefan Löfven fram som Sveriges statsminister till och med 2022.

Under förmiddagen har så Stefan Löfven presenterat de ministrar som kommer att ingå i hans kabinett. Tidigare kulturminister Alice Bah-Kuhnke hade redan innan valet meddelat att hon tog sikte på Europaparlamentet och därmed skulle lämna sin position.

Nu är det klart att Miljöpartiets tidigare partisekreterare Amanda Lind tar över som kultur- och demokratiminister.

I sitt valmanifest lovade Miljöpartiet bland annat att jobba för att "skärpa lagstiftningen så att reklam i offentliga miljöer begränsas, särskilt vad gäller sexistisk reklam som bidrar till att upprätthålla könsstereotyper."

Miljöpartiet har tidigare varit med och drivit igenom liknande beslut i Stockholms stad, då under ledning av trafikborgarrådet Daniel Helldén. Riktlinjerna i Stockholms Stad följer Reklamombudsmannens och innebär att reklam som anses vara sexistisk måste tas ned inom 24 timmar.

Tero Marjamäki, presschef, Sveriges Annonsörer:

"Det är viktigt att regeringen visar förståelse för reklam, och även om inte alla älskar den så måste den bejakas och respekteras och precis som dess roll i det demokratiska samhället.

De måste också visa förtroende för egenåtgärder som ibland är ett snabbare och bättre alternativ till lagstiftning och i större utsträckning söka samarbeten med näringslivet.

Och att de fortsätter arbetet med att sätta upp en likvärdig spelplan för samtliga aktörer på mediemarknaden, ett starkt Public Service och starka lokala medier som kan konkurrera med de globala drakarna, är bra för annonsörerna.

På mer konkret nivå anser vi ePrivacy vara en viktig fråga som måste hanteras av regeringen genom den pågående förhandlingen på EU-nivå och för att göra det på bästa sätt måste man lyssna på och förstå den digitala reklammarknaden."

Linda Nilsson, tf vd på KOMM

– Flera frågor i 73-punktsprogrammet berör KOMM:s medlemsföretag direkt, till exempel arbetsgivaravgifter och LAS-regler.

– Vi välkomnar ett fortsatt näringspolitiskt samarbete genom Kreativ Sektor, där vi har nära dialog med beslutsfattare kring alltifrån upphovsrätt och innovationspolitik till våra medlemmars betydelse för Sveriges konkurrenskraft och export.

– Avslutningsvis följer vi noggrant frågan om lagstiftning kring exempelvis sexistisk reklam, där vi förespråkar en större självreglering. Vi ser på nära håll resultatet av att utbilda våra medlemsföretag i dessa frågor och noterar att det är ytterst ovanligt att kommunikation framtagen av KOMM:s medlemmar fälls av Reklamombudsmannen.

Resumé har även sökt branschorganisationerna Precis och Sveriges Mediebyråer samt Amanda Lind.



Dela sidan: