Dela sidan:

När det nya bokstaveringsalfabetet Adam Berit i höstas lanserades väckte det stor uppståndelse. Kampanjen blev föremål för en ledare i Dagens Nyheter och kritiken var inledningsvis kraftig.

Kampanjen kommer från Fredrika Bremer-förbundet tillsammans med Rättviseförmedlingen. Även kommunikationen kring projektet leddes av två olika aktörer – Åkestam Holst och ANR BBDO.

Redan från början lät avsändarna fem olika formgivare tolka det nya alfabetet på posters som sedermera såldes på Designtorgets butik vid Kulturhuset i Stockholm samt via Designtorgets hemsida. 

Nu lanseras tre ytterligare posters från formgivarna Liselotte Watkins, Bitte Andersson och Gaia Padovan. Därmed tar bokstaveringsalfabetet ett nytt steg trots att en av de inblandade parterna, Rättviseförmedlingen, förra veckan meddelade att man skulle lägga ned sin verksamhet.

– Det är inget som påverkar den här lanseringen som har varit planerad sedan länge. Det känns roligt att kunna säga hejdå i form av något som kommer att leva vidare i många människors rum och vardag, säger Julia Ohlström, marknadsansvarig på Rättviseförmedlingen.

– Vi på Fredrika Bremer Förbundet är glada över få driva frågan vidare De posters som redan är släppta har fått en fantastisk spridning, och sitter nu i barnrum, på förskolor och i klassrum överallt. Det finns till och med en utanför Regeringskansliets matsal, säger Ulrika Kärnborg, ordförande för Fredrika Bremer Förbundet.



Dela sidan: