Dela sidan:

Som Sveriges just nu mest framgångsrika reklambyrå är det hård konkurrens om praktikplatserna på Åkestam Holst.

Därför gäller det att sticka ut från mängden.

När Magnus Jakobsson, kreativ chef på Åkestam Holst, i morse gick till jobbet mötte han alldeles utanför porten en utomhustavla som var riktad direkt till honom. Budskapet kom från Beckmansstudenten Julius Tuvenvall som just nu söker praktik på byrån och ville säkerställa att hans ansökan fick uppmärksamhet. Till hjälp tog han även utomhusbolaget JCDecaux.

Hur kom du på idén?

– Den växte fram! Utomhusreklam finns överallt och är ett bra sätt att nå många men jag tänker också att den går att rikta mot en väldigt specifik person, Magnus Jakobsson, Åkestam Holst Creative Director. Förhoppningsvis sticker affischen ut ifrån alla mailförfrågningar i hans inkorg. Utomhustavlan är väldigt strategiskt placerad utanför Åkestam Holst kontor, berättar Julius Tuvenvall för Resumé.

Vad är tanken med bilden på dig på en häst och Resumés bild på Magnus Jakobsson i fonden?

– Bilden på Mange använde jag för att det skulle vara tydligt vem jag riktar mig mot.
Ställer man sig framför skylten kommer jag och hästen från det håll som Beckmans ligger i riktning mot Åkestam Holst. Magnus sitter uppe (på sitt kontor) och tittar ner på oss.

Hur har JCDecaux hjälpt dig?

– Jag hade en idé att jag ville göra detta och pitchade den för JCDecaux. Kul att de gillade idén och hjälpte mig att förverkliga den.

Har du fått någon feedback från Åkestam Holst?

– Jag fick en linkedin förfrågan från Magnus en timme efter att den gick upp!

På vilket sätt skulle det här stärka dina aktier mot att skicka in ett cv eller komma med en mapp på traditionellt sätt?

– Jag gissar att Åkestam Holst många förfrågningar från jobb- och praktiksökande. Jag ville vara säker på att varken försvinna i någon mailhög eller att de skulle klicka förbi min ansökan.



Dela sidan: