Dela sidan:

För några år sedan lämnade Gustav Martner reklambranschen. Den upplyfte kreatören hade byggt upp Daddy som sedan köptes av CP+B där han blev kreativ chef och sedermera vd. Under fyra år (2011-2015) var han dessutom ordförande i Komm. 

Under de senaste åren har han lagt energi på att bygga upp Digital Reliance, en ideell organisation som genom konceptutveckling, aktioner och opinionsbildning hjälper utsatta grupper i digitaliseringen.

2017 vann han exempelvis ett guldägg för att ha hjälpt Moudar Kouli med initiativet "Broadcast without borders" där flyktingar kunde gratta sina mödrar som är kvar hemma i Syrien. 

Nu är Gustav Martner tillfälligt tillbaka inom marknadföring, om än tillfälligt. ICA Sverige har kallat in digitaliseringsexperten för att leda ICA Reklam, Sveriges största inhouseavdelning med drygt 350 anställda. 



Nyheten kommer strax efter att ICA Sverige och vd:n Anders Svensson aviserat omfattande besparingar för bolaget. Företaget ska kapa 200 tjänster, inklusive vakanser för att frigöra 180 miljoner kronor per år till att göra nya investeringar. Hela ICA:s huvudkontor i Solna befinner sig också just i detta nu i en flytt till Arenastaden invid Friends Arena.



– Som Sveriges största annonsör kommer riktad marknadsföring få allt större betydelse för ICA och hela dagligvaruhandeln. Digitaliseringen i branschen har pågått under en lång tid, men nu skruvas tempot upp och digitaliseringen sker allt intensivare vilket påverkar handlarnas verklighet. 
ICA Sverige måste i en högre takt föra ut sina förmågor kring personalisera marknadsföring till landets ICA-handare som vi jobbar emot, säger Gustav Martner till Resumé och fortsätter:



– Samtidigt är det viktigt att poängtera att handlarna fortsatt kommer att fungera som självständiga entreprenörer med eget mandat. Det finns alltjämt gemensamma idéer och strategier kring riktad marknadsföring att implementera. Det är samma för alla aktörer i kategorin att skapa en Omni-kanal. Handlarna har så många beslut att förhålla sig till kring hur de ska nå kunden på bästa med en uppsjö möjligheter vare sig det gäller mejl, DR, sök, app eller röststyrning. Den här nya verkligheten kräver att man måste jobba lite annorlunda och det är det vi ska försöka sätta i verket.



Gustav Martners är inne hos ICA Reklam som konsult och det är ännu inte bestämt när uppdraget för inhouseavdelningen kommer att avslutas. I den nya rollen kommer han att jobba nära ICA:s nya marknadsdirektör Gunilla Asker som kommer från några år av digitalisering i mediebranschen som vd för SvD. Förutom att hjälpa handlarna kommer Gustav Martner och ICA Reklam fortsatt att jobba mot de andra varumärkena i portföljen såsom ICA Banken och Apotek Hjärtat. 



– Det är viktigt att komma ihåg att det här är ett digitaliseringsuppdrag och jag tackar ja just eftersom dagligvaruhandeln är den bransch som digitaliseringen drabbar just nu på samma sätt som den tidigare har slagit mot musik- och medieindustrin. Det är utmaningen och problembilden som är intressant för mig. Jag har själv sett det här från byråsidan där Telia och SAS var två kunder som helt fick tänka om när digitaliseringen kom in och ändrade förutsättningarna för respektive bransch.



– Det är också givande att jobba så nära Gunilla Asker som upplevt disruptionsprocessen från mediebranschen och har sina angreppssätt. 



Hur ser du på den inhousetrend som kommit högre och högre upp på agendan för marknadsförare både globalt och här i Sverige?

– Det är makrotrend där jag ser utvecklingen som logisk. Genom att vi går mot mer riktad och personaliserad marknadsföring så behöver du löpande tillgång till databaser och kundinsikter. Parallellt har du GDPR-lagstiftningen och det ökade kravet på produktutveckling samt pr-drivna initiativ som också ställt om förutsättningarna och gjort det mer lönsamt att samla resurser inhouse.



– Men det är viktigt att understryka att byråer har en fortsatt central betydelse för ICA. Det är en spets som driver varumärket. Det är bara att titta på Kings skapande och förvaltande av ICA-Stig. Det har gjort stor skillnad och är en fortsatt framgångsfaktor som man behöver addera på toppen för differentieringen.



Dela sidan: