Dela sidan:

I slutet av förra året meddelade Tele 2:s marknads- och kommunikationsdirektör Åse Holmberg att hon skulle lämna sin tjänst. Beslutet kom efter att varumärkena Tele 2 och Com Hem ska slås ihop och att marknadsavdelningen därmed får en ny organisation. 

– Min organisation i sin nuvarande form upplöses och därmed försvinner min roll. Jag kände att det inte fanns en tillräckligt spännande plats för mig i den nya organisationen och därför väljer jag att gå vidare till nya utmaningar, berättade hon för Resumé.

Den nya organisationen innebär att det endast kommer att finnas en marknadsavdelning. Medarbetarna på avdelningen kommer inte längre att jobba varumärkesspecifikt utan istället bli en form av ämnesexperter som jobbar över hela den nya portföljen.

Omorganisationen har dock inneburit att en rad höga chefer på marknadsavdelningen fått lämna sina tjänster. Några av de som lämnat är:

• Lukas Krol som varit marknadschef för Tele 2 och hämtades från SBAB så sent som i slutet av 2017. 

Martina Göransson, head of insight and media som hämtades från Carat 2015.

Jim Carlberg som varit Comviqs marknadschef sedan våren 2017.

Malin Selander har varit Tele 2:s kommunikationschef sedan 2016.

Marknadsdirektör på Tele 2 är numera Jonas Lundquist, som tidigare hade samma tjänst på Com Hem. Lundquist menar att avhoppen är ett resultat av en överrenskommelse från båda parter.

– Företaget har blivit större och Tele 2s två varumärken har blivit fyra. Därför behöver vi bygga en annan organisationsstruktur som gör att vi kan jobba mer effektivt. De som nu lämnar har hög kompetens inom sina varumärkesspecifika områden, men nu kommer vi att jobba mer funktionsinriktat, berättar han för Resumé.

Förra året uppmärksammades Tele 2 för konceptet Power2, som i varumärkets B2C-kommunikation tog sig uttryck i "School of Power". Kort efter att man anammat konceptet valde man att slopa det sistnämnda till fördel för "Unlimited", och förändringarna i hur Tele 2 kommunicerar kommer att fortsätta under 2019. Istället för att profilera sig som en underdog och utmanare till marknadsledaren Telia kommer Tele 2 istället att profilera sig som en mer trovärdig aktör.

– Vi ska profilera oss som en mogen och tydlig marknadstvåa och bli mer värderingsstyrda. Det kommer att bli emotionellt, trovärdigt och snyggt, säger Jonas Lundquist.

Det är inte klart om konceptet Power2, som legat som övergripande koncept för alla Tele 2:s tjänster och erbjudanden, kommer att skrotas fullkomligt men Jonas Lundquist säger att man tillsammans med Åkestam Holst just nu ser över alla element inom sin kommunikation. 

– Ambitionen är att komma ut med något riktigt spännande redan under första halvåret av 2019, säger Jonas Lundquist.



Dela sidan: