Dela sidan:

Den 17 december förra året valde Konsumentombudsmannen, KO, att lämna in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen gällande Elec Games, moderbolaget bakom varumärket Ninja Casino.

KO ansåg att bolagets marknadsföring med påståenden som "Klockrena vägen till guldet", "Vinsten på banken inom fem minuter" och "Spela nu" bryter mot den nya lagen om måttfullhet i marknadsföringen av spel- och casinoverksamhet.

LÄS MER: Kasinokartan 2019: Här är 263 varumärken som byråerna kan haffa

En eventuell dom kommer att bli prejudicerande gällande just måttfullheten inom spelmarknadsföringen, en skrivning som många i branschen anser vara luddig. Efter att stämningen granskats väntas ytterligare prövningar för andra formuleringar i den nya lagen.

–Vi är angelägna om att få fram en praxis på området. KO anser också att det är viktigt att domstolen väger in hur sårbara grupper, personer med spelmissbruk eller som riskerar att hamna i spelmissbruk, påverkas av reklamen, berättade Gunnar Wikström, processråd vid KO, i samband med att stämningen blev offentlig.

Processen pågår under en tid då alltfler börjar kritisera spelbranschens intensiva marknadsföring. Bolagen har tidigare bara haft möjlighet att annonsera i kvällstidningarna samt NENT och Discoverys kanaler men har sedan den nya lagstiftningen trädde i kraft fått tillgång till alla mediekanaler. Effekten av uppluckringen tros bli att marknadsföringen ytterligare intensifieras. Sedan tidigare har många spelbolag spenderat 30 procent av sin totala omsättning på marknadsföring.

LÄS MER: Varumärkesbonanza bland kasinon – varför bygger de inte långsiktigt?

2018 spenderade Ninja Casino 314,3 miljoner på marknadsföring, en ökning med 10 880 procent i jämförelse med 2016. Utöver tidigare nämnda slogans kör man just nu en kampanj i Stockholms tunnelbana med copyn "Vinsten på kontot innan nästa station".

Bolagets vd, Joacim Möller, menar att det med den nya lagstiftningen innebär att spelbolag får förhålla sig till "trial and error".

– Det är en väldigt osäker terräng. Det vi varit noga med i den aktuella kampanjen är att vi marknadsför vår enkla uttagsprocess eftersom det är omöjligt för oss att hävda att man faktiskt kommer att vinna pengar, berättar han för Resumé.

LÄS MER: Spelbolagen som ökat sina reklaminvesteringar mest – 6,6 miljarder i potten

Bakom Ninja Casinos annonser ligger en tredjepartsbyrå, en byrå som enligt Joacim Möller stundtals gått över gränsen för vad han vill stå bakom.

– För ett drygt år sedan blev de lite väl kreativa men sedan dess har vi styrt upp rutinerna så att inget liknande slinker igenom.

Hur ser du på den kampanj som just nu visas i Stockholms tunnelbana, "Vinsten på kontot innan nästa station"?

– Oavsett om det är vi eller någon annan som har en USP måste man kunna marknadsföra det, annars skulle det bli helt generiskt. För oss har det alltid handlat om snabbhet och smidighet, vi har en historia av att aldrig marknadsföra oss med freespins och bonusar.

I den nya lagstiftningen finns även en skrivelse om att ni ska ta ansvar kring problemen med spelmissbruk, anser du att ni tar ansvar för det i den aktuella kampanjen?

– Återigen, i kampanjen fokuserar vi på de pengar spelaren har på sitt konto och att de snabbt kan ta ut dem. Att ta hand om eventuella spelmissbrukare har vi andra verktyg för. När vi ser förändrade spelbeteenden kontaktar vi spelarna och har en dialog med dem. Man måste också inse att de flesta spelar för rekreation och inte har några problem med missbruk.

Anser du att den nya lagstiftningen är för otydlig?

– Onekligen. Jag tror att alla hade mått bättre av mer tydlighet. Lite slarvigt uttryckt kan man tycka att lagstiftningen är för övergripande och att Spelmyndigheten inte kan ge svar på de frågor branschen har. De har i princip sagt "Här är reglerna, nu får licensinnehavaren tolka regelverket och ta fram kampanjer som vi testar och ser om det blir fel". Det är en bekväm väg för dem att gå men det öppnar upp en terräng för cowboys, säger Joacim Möller.



Dela sidan: