Dela sidan:

I uppdraget ingår att marknadsföra den 16 kilometer långa bron mellan Sverige och Danmark.

Reklamuppdraget går till Advance efter att tidigare ha legat hos Nord DDB. Mediebyråuppdraget har tidigare legat på OMD men går nu ustället till IUM.

– Efter fyra riktigt bra och framgångsrika år med Nord DDB och mediebyrån OMD har vi precis avslutat en intensiv upphandlingsprocess med fem kvalificerade byråer. Alla levererade mycket starka och genomarbetade anbud. Utifrån våra kriterier kom Advance, tillsammans med IUM och Responsive, med ett sammanhängande och ambitiöst förslag om riktningen på vår framtida kommunikation, säger Fredrik Jenfjord, försäljnings- och marknadschef på Øresundsbron.

Både dialogbyrån Responsive och pr-byrån Cohn & Wolfe har tidigare jobbat med Øresundsbron.

– Vi visste att Øresundsbron var nöjda med arbetet som Nord DDB och OMD har utfört då vi gick in i upphandlingsprocessen. För att vinna behövde vi därför leverera på en väldigt hög nivå. Efter fyra års paus blir det nu spännande att jobba med Øresundsbron igen. De har ambitiösa mål och helt rätt inställning till samarbete, så det blir garanterat både utmanande och kul. Vi kommer enligt avtalet att arbeta nära IUM och Responsive för att skapa en konsekvent leverans av uppdrag till olika typer av medier och plattformar, förklarar Jens Krog, från Advance, som har det övergripande ansvaret för avtalet med Øresundsbron.

– Mediemässigt är det ett spännande uppdrag där samspelet mellan såväl data som analoga och digitala touchpoints är avgörande för att nå succé. Våra insatser ska dessutom avspegla de nationella skillnaderna mellan Danmark och Sverige, på tvärs bland olika segment och användarresor, säger Steffen Holm på IUM.



Dela sidan: