Dela sidan:

Det senaste året har vi sett flera varumärken som uppmanat allmänheten att hålla sig borta från sina mobiler, paddor och bärbara datorer. 

Ett av de varumärken som gått hårdast in på den skärmfria trenden är Länsförsäkringar. De har bland annat lanserat initiativet "Skärmhjälpen" som skulle få mottagarna att hitta balans gällande skärmtiden samt en lampa som varnar om man suttit för mycket framför en skärm.

– Skärmhjälpen.se är nästa steg i vårt arbete med att få barn och ungdomar att må bra och inte hamna i utanförskap. Digitala skärmar är en av orsakerna till att många hamnar i psykisk ohälsa. Därför vill vi bidra med ett verktyg som med relativt enkla medel kan förändra ett beteende. Vi arbetar mot kommuner och skolor för att sprida material som lärarna kan använda i klassrummen, för att fler ska få förutsättningar för en bra framtid, berättade Lisa Höglund, kommunikationschef Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, i en kommentar i samband med att Skärmhjälpen lanserades.

Nu släpper man nästa steg i sin kamp mot skärmberoendet.

På Hotel Bellora i Göteborg kan intresserade boka ett rum vars kostnad baseras på hur mycket tid man som gäst lägger framför en skärm. Lyckas man hålla sig borta helt är rummet gratis. Rummet är utrustat med den tidigare nämnda lampan och om den skulle börja lysa rött, om en familj på fyra personer lagt 30 minuter var framför skärmen, får man betala det fulla priset på 2400 kronor.

Kampanjen är framtagen av Stendahls.



Dela sidan: