Dela sidan:

Kommunikationskoncept som också ligger i linje med Unibets ambition att komma närmare sporten i samband med den nya spelmarkanden som trädde i kraft vid årsskiftet. Förra sommaren offentliggjordes att varumärket blir huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan de kommande sex åren i ett avtal som kostade 1,8 miljarder att säkra.

NHL-målvakten Henrik Lundqvist som ny ambassadör de närmaste tre åren. Unibet och ishockeystjärnan lanserar också 30/30-fonden vars syfte är att stödja idrottsrörelsen. Initiativet handlar om att lyfta och belöna föreningar över hela Sverige, oavsett idrott, som verkar för" sunda värderingar, trygghet och glädje".

– Det undgår nog inte så många att hockeyn har betytt mycket för mig. Det är däremot inte lika känt att jag under mitt liv varit aktiv inom flera andra sporter som tennis, fotboll, innebandy och skidor. För mig och många andra har idrotten betytt enormt mycket, så att kunna ge någonting tillbaka till idrotten var en förutsättning för vårt partnerskap. Det känns mycket bra att göra detta tillsammans med Unibet som har en stark lokal förankring i Sverige och som lever för, och med sport varje dag, säger Henrik Lundqvist i en kommentar.

Anders Falk, brand and partnerships manager på Unibet säger i ett pressmeddelande:

– Vi är otroligt stolta och glada att Henrik delar Unibets ambition att stödja idrottssverige. Han är en perfekt ambassadör för att uppmärksamma föreningslivet. Vi på Unibet har under flera år jobbat med att sätta strålkastarljuset på såväl fans, föreningshjältar och idrottare genom initiativen Årets fan och Unibet 2:an, och detta är ytterligare ett steg i det arbetet.

– Henrik Lundqvist har varit mån om att det här primärt handlar om att ge tillbaka till idrott och föreningar. Då blir det inget bra i fall vi ber honom att prata erbjudande, säger Kindred Groups Sverigechef Dersim Sylwan till Resumé.



Varför är ambassadörer viktiga?

– För oss har det varit ett väldigt bra sätt att skapa trovärdighet och starkare varumärken tillsammans med ambassadörer som rimmar med positioneringen varumärkena har. Men man måste ge ambassadören frihet att själv berätta om oss vare sig det gäller poddsponsring eller i fallet med Glenn Hysén. Han är ju den han är och det går inte att peta alltför mycket. Det är därför som samarbetet blivit så framgångsrikt tror jag. Vi har låtit honom vara och inte försökt göra honom till en reklampelare.



På lördag kan ni läsa en längre intervju med Dersim Sylwan på Resumé om ansvarstagande för riskspelare, hur man ska komma till rätta med den kritiserade spelreklamen och den nya spelmarknaden som trädde i kraft vid årsskiftet. 



– Opinionstrycket sätter strålkastaren på branschen vilket är bra. Alla vi i branschen måste förstå att om den negativa opinionen fortsätter att öka tvingar det myndigheter att agera vilket är ett tecken på misslyckande för spelbranschen. Vi gör mycket bra saker men det är svårt att få gehör för dem. Samtidigt är det viktigt att Spelinspektionen är snabba och tydliga med konsekvenser om den nya lagen inte följs.



Dela sidan: