Dela sidan:

Resumé har tidigare rapporterat om den infekterade ägarstriden inom Xperience Group och PS Communication där den tidigare PS-grundaren och vd:n Patrick Walldén till slut tvingades bort från bolaget. Istället valde han att gå över till konkurrerande Occasion, ett bolag han sedan dess fått lämna.

De två eventbyråerna har länge varit två av de största på den svenska marknaden och konkurrerat om samma kunder. Nu köper dock Occasion upp sin konkurrent. Enligt uppgifter till Dagens Media ligger köpeskillingen på blygsamma 27 miljoner kronor, en uppgift som ingen av de inblandade vill kommentera.

Den nya byrån, PS Occasion kommer att ledas av PS Communications tidigare vd Marie Lasota. Occasions grundare Mattias Trotzig tar plats som arbetande styrelseordförande. Mattias Trotzig är med 60 procent även huvudägare i det nya bolaget medan Marie Lasota kontrollerar 10 procent av aktierna.

– De nyckelpersoner som är delägare i PS blir också partners i den nya gemensamma organisationen och delägarna från Occasion kvarstår, säger Mattias Trotzig till Dagens Media.

Den nya byrån kommer att ha cirka 60 anställda och jobba med kunder som Clas Ohlson, Scania och Tele2.

Bolaget PS Communication Sweden hade 2017 ett rörelseresultat på 2,2 miljoner kronor på en omsättning på 158 miljoner kronor. Occasion omsatte samma år 111 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 0,9 miljoner kronor. Även om siffrorna inte är officiella än berättar Mattias Trotzig att Occasion 2018 omsatte 110 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 5 miljoner kronor.



Dela sidan: