Dela sidan:

Allt sedan Donald Trump valdes till president i USA 2016 har Facebook varit föremål för kritik kring hur sociala medier-jätten hanterar desinformationskampanjer och dataläckor på plattformen.

På lokala markander, däribland Storbritannien har Facebook genomfört infört krav på registrering i samband med politiska kampanjer i ett försök att öka transparensen. Nu skärps kraven även globalt. 

Från och med i mars måste politiker och politiska partier registrera sig och auktoriseras av nätverket. Därtill kommer alla politiska annonser på plattformen att märkas med informationsstämpel som gör det tydligt för användaren att det rör sig om betalt innehåll.

"Alla politiska annonser kommer lagras i ett sökbart öppet arkiv i upp till sju år. Arkivet innehåller information om hur annonserna presterat och vem som betalat", säfer Nick Clegg, Facebooks politik- och påverkanschef, vid en presskonferens, enligt Politico.

Facebooks åtgärder kommer för svensk del lagom till Europaparlamentsvalet i slutet av maj för att förhindra utländska påverkanskampanjer genom flera verktyg bland annat kommer Facebook att etablera avdelningar som dedikerat arbetar med integritet i samband med val.

FAKTA
Annonsörer blir tvungna att bekräfta sin identitet och inkludera information om vem som är ansvarig för de politiska annonserna.

Ett annonsbibliotek som innehåller information om politiska och känsliga annonsers prestationer och målgrupper. Biblioteket är sökbart och kan nås av alla.



Dela sidan: