Dela sidan:

Linkedin släppte nyligen sin årliga talangrapport Talentbuzz. Datan för kommunikations- och marknadsföringsbranschen visar att sociala medier är den kompetens som flest anger att de har, att digital marknadsföring och strategi växer snabbast bland profilerna på Linkedin medan försäljning och management hamnar högst när det kommer till efterfrågade kompetenser. 

Noterbart är att nyckelord och komptenser kopplade till kreativitet lyser med sin frånvaro på rankingen. 

Samtidigt visar Linkedins globala trendrapport, som även den lanserades nyligen att mångfald är ett av företagens fyra fokusområden inför 2019 som bygger på svar från 9000 HR-chefer. De andra var – nya intervjumetoder, data och AI.


De mest efterfrågade kompetenserna


1) Försäljning
2) Management

3) Affärsstrategisk kunskap

4) Ledarskap

5) Digital marknadsföring
6) Affärskunnande
7) Projektledning

8) Kommunikation



Vanligaste kompetenserna


1) Sociala Medier

2) Public Relations

3) Marketing

4) Strategisk kommunikation

5) Media Relations

6) Corporate Communications

7) Marketing Strategy

8) Internal Communications



Kompetenser på frammarsch
1) Digital marknadsföring

2) Digital strategy

3) Onlinemarknadsföring
4) Onlineannonsering
5) Integrated Marketing
6) Word Press

7) Webbdesign
8) Brand Management



Dela sidan: