Dela sidan:

Spelbolagens allt starkare närvaro på den svenska reklammarknaden är den tydligaste trenden när Sifo redovisar 2018 års bruttosiffror för medieinvesteringar. 

I toppen regerar fortfarande Ica, det enda bolag som investerar mer än en miljard, följt av Kindred Group (9) med varumärken som Unibet och Maria Casino. Tredjeplatsen kneps av FMCG-jätten Procter & Gamble, det rapporterar Dagens Media.

Noterbart är att sex av de 20 största annonsörerna numera är spelbolag. Bland spelbolagen är den största raketen Snabbare som 2017 inte investerade någonting i reklam, förra året uppgick bolagets medieinvesteringar till 357 miljoner.

Här är de största annonsörerna 2018:

1. (1) Ica / 1,06 miljarder
2. (9) Kindred group / 985 miljoner
3. (2) Procter & Gamble / 678 miljoner
4. (3) Coop / 666 miljoner
5. (5) Mio / 643 miljoner
6. (7) Svenska spel / 562 miljoner
7. (4) Elgiganten / 513 miljoner
8. (20) Telia / 458 miljoner
9. (16) Volvo / 402 miljoner
10. (10) Glaxosmithkline / 384 miljoner
11. (6) Arla / 376 miljoner
12. (11) Willys / 375 miljoner
13. (14) Ikea / 374 miljoner
14. (17) Tre / 365 miljoner
15. (8) Volkswagen / 363 miljoner
16. (Ny i toppen) Snabbare / 357 miljoner
17. (Ny i toppen) Global gaming Malta / 348 miljoner
18. (15) Hallon / 335 miljoner
19. ATG / 327 miljoner
20. (19) Leovegas 322 miljoner



Dela sidan: