Dela sidan:

Under 00-talet var McCann (då Storåkers McCann) en av Sveriges största och främsta reklambyråer. Sedan inledningen av 10-talet har det dock gått tyngre för den en gång så ansedda byrån.

Vd:arna avlöste varandra och siffrorna för McCann var stundtals knallröda. När det var som värst hade byrån en negativ minstmarginal på 43 procent. Vinst har man inte kunnat redovisa sedan 2009. 

Men sedan Johan Östlund, tidigare ansvarig för SAS-kontot på Åkestam Holst, tog över hösten 2017 har vinden vänt. Rejält.

LÄS MER: Så ska nya vd:n ta McCann tillbaka till toppen

Även om bokslutet ännu inte är officiellt vågar nämligen Johan Östlund lova att byrån under 2018 gjorde sitt första break even-resultat på tio år. En resultatförbättring med drygt 600 procent.

Förändringen är ett resultat av en översyn av alltifrån it-system till personal. Totalt har 20 personer lämnat byrån sedan det nya ledarskapet kom in. 12 personer har anslutit och byrån har i dag 43 anställda. Bland annat lyfter Johan Östlund den nya CFO:n Madeleine Daxberg som avgörande för att anpassa kostnadskostymen.

– Vi har sett över hela den finansiella riggen, säger Johan Östlund. Det gamla McCann hade en del inbyggda systemfel som gjorde att det var svårt att bli konkurrenskraftig.

LÄS MER: Lars Friberg bli ny executive planning director på McCann

Sedan han kom in på byrån har den nya vd:n spänt bågen högt och satt som mål att bli "det mest spännande McCann-kontoret i världen". Devisen om att byrån ska göra "avgörande skillnad" för sina kunder har varit återkommande. Att bli avgörande för kunderna kräver enligt Johan Östlund tre saker: operationell stabilitet, affärsauktoritet och kreativ excellens.

– Bara för att en kund är nöjd med ditt jobb innebär det inte att du är viktig för dem, berättar han för Resumé.

LÄS MER: McCann-kampanjen som ska ta Getinge närmre kunderna

Tillsammans med de anställda har han ritat upp en mental karta som kretsar kring "people, product, process, perspective".

– Det vi inte ska göra är att jaga nya kunder för snabbt, det är det säkraste sättet att köra i diket.

Även om Johan Östlund säger att man inte satsat på att jaga nya kunder har man fått in kunder som Valio och E.ON. Den sistnämnda säger Johan Östlund var viktig inte bara ekonomiskt utan även mentalt. I pitchen tävlade McCann för första gången på länge med Byråsveriges giganter och vann. Östlund ser E.ON som en kund från den högsta hyllan och någon alla byråer i Sverige vill jobba med. Byråintäkten låg enligt honom relativt stabilt i jämförelse med 2017 (55 mkr).

– I huvudsak har vi fokuserat på att stabilisera uppdragen för våra befintliga kunder. Under 2019 hoppas jag att vi ska kunna få ut ett signaturjobb som ligger i linje med vad vi vill driva. Om det kommer för E.ON, Mastercard eller någon annan kund spelar mindre roll men vi måste se till att göra oss valbara som produkt.

Att se över kostnadskostymen har också inneburit en del jobbiga samtal. Johan Östlund säger att han både under interna dragningar och i enskilda samtal försöker vara så transparent som möjligt.

– Jag har och kommer att fatta beslut som inte är populära, vad jag kan garantera är dock att de är genomtänkta. Min ledarstil kan säkert uppfattas som tuff men jag tror på att om jag kan förklara de beslut som tas kommer de som påverkas att ha förståelse.

Nyligen anslöt Josefine Richards, tidigare creative director på Ingo, som kreativ chef på McCann. Byrån hade då stått utan cd sedan Adam Kerj lämnade för snart tre år sedan.

I dagsläget anser Johan Östlund att kostnadskostymen är anpassad till byråns storlek och att man nu är redo att bevisa sig.

– När jag tittar på den förändring vi lyckats med och vet hur delaktiga alla på byrån varit fylls jag av energi, det är så stora tal att det är svårt att greppa. Samtidigt är jag ödmjuk inför det faktum att det krävs väldigt lite för att vindarna återigen ska vända.



Dela sidan: