Dela sidan:

De flesta är överens; idag är det viktigt för varumärken att vara medvetna och aktivt ta ställning för ett jämställt samhälle. Vi vet att konsumenter letar efter varumärken som har samma värderingar som de själva och som kan bli en värdefull del av det egna varumärket. Och det verkar ju som att Klarna har tagit beslutet att samarbeta med Snoop Dogg på liknande grunder, särskilt eftersom att de använder följande resonemang på sin hemsida: "people are looking for brands that best resonate with their values and beliefs".

Precis som vid vilket reklamsamarbete som helst är det nyttigt att ifrågasätta valet, och fundera över huruvida de värderingar som sagda influencer står för är rimliga att associeras med som varumärke 2019. Vad innebär det då, att ett varumärke väljer att förmedla sina värderingar genom Snoop Dogg? Det är ju ingen hemlighet att han har en otroligt problematisk bakgrund; han har, utöver sina minst sagt grova och misogyna uttalanden och låttexter, både producerat porr och, enligt egen utsago, varit en hallick. Alltså sålt kvinnors kroppar. För sex. Jag hade antagit att det är saker som de flesta varumärken inte vill associeras med.

Klarna säger själva i den senaste artikeln i Resumé att de endast samarbetar med Snoop Dogg som "techentreprenör", inte som varken rapartist eller porrproducent. Jag tycker att det är spännande att Klarna som varumärke kan välja vilka delar av en influencers karaktär som konsumenterna ska associera med kampanjen. Om de nu ville frånkoppla sig hans rap- och porrkarriär borde de väl rimligtvis ha samarbetat med Calvin Cordozar Broadus Jr. Fast då hade de såklart gått miste om hela poängen med kampanjen, att få byta namn på Snoop Dogg. Rapartisten. Även om det är Snoop Dogg anno 2019 som Klarna påstår sig samarbeta med, kommer en inte ifrån problematiken i att han gång på gång fortsätter vara sexistisk. Senast på sin egen Instagram där han kontinuerligt body shame:ar kvinnor.

Jag vet, jag vet. Här kommer PK-maffian och förstör allt som är kul. Problemet är att jag känner mig ensam i denna annars ganska välbefolkade maffia. Vart har ni andra tagit vägen egentligen? För en gångs skull har jag faktiskt saknat det kritiska ögat som någon alltid brukar vara snabb att bidra med. Kanske framförallt efter #sistabriefen och den förändring vi alla trodde att initiativet skulle bära med sig. Efter tårarna som fälldes och rysningarna som gick genom oss allihop under Guldäggsgalan förra året. Kom vi inte överens om att de värderingar som vi alla skrev under på skulle genomsyra hela branschen, det vill säga även den kommunikation vi producerar? Eller för att citera #sistabriefen-uppropet: "ni har ett ansvar för att skapa kommunikation fri från skadliga normer och sexism".

Men vad vet jag. Att vara medveten och aktivt ta ställning kanske bara var 2018 års trend.

Nasim Kabiri, produktionsledare, TBWA Stockholm



Dela sidan: