Dela sidan:

De senste åren har ICA:s försäljning av vegoprodukter, både frysta och färska, ökat med omkring 20 procent per år. Det växande intresset syns också på receptsök på ica.se (som är Sveriges största receptsajt).  2018 ökade besöken till vegorecept med nära 30 procent jämfört med föregående år.

Under 2019 kommer ICA lansera 50 vegoprodukter såsom panerad halloumi-burgare och en ny serie med frysta grönsaksbaserade produkter. Man bjuder också in vegoentusiaster bjuds in till produktutveckling
 genom Facebookgruppen "Bäst på vego?" för att fånga upp det stora engagamang som finns bland vegoentusiaster och ta hjälp i produktutvecklingen.

— Syftet är att tillsammans med gruppen inspirera, diskutera, tipsa och ge varandra idéer kopplade till vegomat. Deltagarna bjuds även in till att vara med och utveckla nästa vegoprodukt. Det vinnande bidraget presenteras vecka 8 och produkten tas fram under 2019. Följarna i Facebookgruppen kommer kunna följa processen från idé till att den finns på butikshyllan, säger Sara Rosendahl kategoriansvarig för färsk vego på ICA.

* Med begreppet vego menas vegetariskt, lakto-ovo-vegetariskt och veganskt.



Dela sidan: