Dela sidan:

Årets upplaga av Melodifestivalen kommer alltjämt att sponsras av Kindred Group ägda spelbolaget Maria Casino. Tidigare har bland annat DN väckt frågan om lämpligheten för spelbolag att sponsra Melodifestivalen med tanke på  evenemangets unga målgrupp. 

I samband med en tidigare intervju med tidningen från den 15 januari i år jämförde programmets projektledare Anette Helenius spelreklamen med marknadsföring för godis. 
– Jag skulle säga att det kan vara minst lika beroendeframkallande, jag ser ingen större skillnad. Så länge de håller sig till Spelinspektionens regler har vi ingen annan åsikt, säger Anette Helenius.

Men nu har SVT alltså tänkt om. De nya bestämmelserna börjar gälla inför Melodifestivalen nästa år.

– Eftersom spelannonseringen i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet, säger SVT:s vd Hanna Stjärne i ett pressmeddelande och förklarar vidare:

– Bakgrunden är att en omreglering av spelmarknaden i Sverige gjort att fler spelbolag kan skaffa licens. I och med det finns inga formella hinder för något spelbolag med licens att sponsra SVT:s evenemang (...). I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020."

Maria Casino har ett sponsoravtal som löper under Melodifestivalen 2019 och står fast. Varumärket  kommer att synas i arenorna, men inte synas i tv-rutan.

– Vi ser Netflix och Spotify lika mycket som konkurrenter som Betsson och Svenska Spel. Det vi är intresserade av för alla varumärken är att få in fler kunder, inte att de ska spela för mer, utan att ta en bit av personernas underhållningsbudget. Det är dit vi vill, sade Kindred Groups Sverigechef Dersim Sylwan på frågan om Melodifestivalens betydelse i en längre intervju med Resumé som publicerades i lördags.



Dela sidan: