Dela sidan:

Rekordvinst för Facebook – annonsintäkterna ökade med 38 procent
Dataskandalen till trots – Facebook släppte starka siffror för fjärde kvartalet under onsdagen, och krossade förväntningarna på Wall Street. Intäkterna ligger på 16,91 miljarder dollar, något högre är snittprognosen på 16,4 miljarder, skriver CNBC. Detta är en ökning på 30 procent jämfört med Q4 2017. Vinsten landade på 6,88 miljarder dollar, vilket är rekord och en ökning med 61 procent från föregående år. Antalet aktiva användare ökade med nio procent till 2,3 miljarder  – den viktiga USA-marknaden har dock stannat av.

Man fortsätter sätta press på mediemarknaden med sina annonsmöjligheter. Annonsintäkterna ökade med 38 procent och man har nu totalt sju miljoner annonsörer, varav två miljoner i Stories. 93 procent av intäkterna kommer från mobilannonseringen och Instagram ska här vara särskilt viktig för jätten. Aktien då? Den steg med 12 procent efter beskedet.

Gjorde miljoner på fejkföljare – får betala 50 000 dollar i böter
Staten New York stämde bolaget Devumi som tjänat miljontals dollar på att sälja likes, kommentarer opch följare i sociala medier. Nu döms företagets grundare German Calas Jr att betala 50 000 dollar för kostnaderna för utredningen. Han drev ytterligare tre företag som genomförde mer än 250 000 deals i sociala medier-aktiviteter.

Det här är första gången som en person döms för att ha skapat fejkföljare i sociala medier. Det här öppnar dörren för framtida stämningar mot liknande tjänster, skriver Engadget.

Missa inte Resumé Insikts granskning om bolagens system för att köpa fejkföljare.

Buzzfeed, Vice och Group Nine bildar mätallians
De tre varumärkena vill ta strid för utmaningen att mäta digitala medier. Tillsammans med Tubular Labs skapar de nu nya standards för hur man mäter på Facebook, Youtube och andra sajter. Bland annat finns idag ett problem i autostarter – man kan se hur många visningar videon har, men inte hur många av dem som tittat en eller flera gånger. Flera av de här publicisterna har stora problem med sina affärsmodeller, och så sent som i förra veckan avskedade Buzzfeed personal.

Shutterstock återskapar Fyre
Bildtjänsten Shutterstock utnyttjar uppmärksamheten kring Fyre Festival som kommit med Netflix-dokumentären och lanserar nu en kampanj med foton från deras arkiv. Detta för att visa hur mycket billigare det hade blivit för Fyre istället för att anlita världens största influencers för misslyckandet. Shutterstocks egna 30 sekunders-video kostar mindre än 1600 pund, enligt The Drum.

Reddit bygger nya annonserbjudanden
Den sociala nyhetssidan Reddit lanserar cost-per-click annonser, plattformens första prestationsbaserade annonserbjudade. De har sedan tidigare cost-per-impression (CPM) och cost-per-view annonser. Det nya erbjudadet gör att annonser får direkt respons på sina kampanjer över desktop och mobil. Man har börjat testa med en grupp annonsörer som enligt uppgift har sett ROI ökat med upp till 50 procent.

Messaging-appar – stort bland anställda
Appar som WhatsApp, Facebook Mesenger och Skype används flitigt för i jobbkommunikationen, ofta utan att HR vet, enligt en ny studie från Speakap. 53 procent av de svaranden går in sex gånger dagligen, och 16 procent säger att de inte tror att deras HR-avdelningen är medveten om användandet. Det är samma sak vad gäller sociala medier-användandet.



Dela sidan: