Dela sidan:

Skogsägarföreningen Södra som grundades 1938 och har 52 000 medlemmar genomförde i julas sin första influencer-kampanj någonsin.

I den levererades julgranar från en av föreningens medlemmar till svenska influencers några veckor före jul. När julen var slut samlades de ihop och förvandlades till bland annat toarullar, disktrasor och näsdukar.

Dessa skickades sedan tillbaka som försenade julklappar till influencer-gruppen.

Syftet med kampanjen, som enligt Södra nådde ut till nära 2 miljoner på sociala medier, var att visa skogens mångsidighet som råvaro.

– Få känner till skogens potential i klimatomställningen och julgranarna gav oss en ingång att lyfta fram allt det som den förnybara skogsråvaran kan bidra med i form av såväl långlivade produkter som binder kol till fossilfri energi, kommenterar Maria Baldin, kommunikations- och hållbarhetsdirektör Södra, kampanjen.

Kommunikationsbyrån Redgert Comms stod för idén och utförandet.

– Många hävdar fortfarande att influencers är gamar som bara tigger gratiskrämer och åker på sponsresor men jag vill poängtera att viljan till att använda sina kanaler till att sprida viktig och nyttig information finns – men företagen som tillgodoser den viljan är få. Just därför är den här kampanjen så speciell, det är ett klockrent exempel på hur näringslivet och det jag kallar det nya Mediesverige kan samverka och skapa ett värde för bägge parter, kommenterar Daniel Redgert, som är vd på Redgert Comms.



Dela sidan: