Dela sidan:

Dino Denic är uppvuxen i skånska byn Bjärred utanför Lund. Efter gymnasiet åkte han till Paris med sin dåvarande flickvän och stannade i ett halvår. När han kom hem fick han mersmak för livet utomlands. Han ville se världen. Efter att jämfört olika alternativ föll valet föll tillslut på att plugga marknadsföring i New York, på Berkeley College. Utan stipendier men med lån och sparade pengar bar det av över Atlanten.

Han gillade New York, musiken och sporten. Det var också en stad med hård konkurrens, vilket passar en person som vill utvecklas. För Dino Denic ville lämna tryggheten, åka någon annanstans, ta eget ansvar. Efter flera års studier i marknadsföring och en kandidatexamen i företagskommunikation praktiserade Dino Denic, på tre olika ställen.
Praktiken var ingenting som skolan tillhandahöll, den hade han ordnat på egen hand.
Först hamnade Dino Denic på förmedlaren av privatlärare,Tutor the People, som då precis startats upp och vars kontor fortfarande var i grundarnas lägenhet.

– Där satt jag bara i deras lägenhet och försökte marknadsföra deras helt nya produkt genom att bara göra massa knäppa grejer, berättar Dino Denic.

Därefter följde några månaders praktik med fokus på sociala medier och digital marknadsföring på det lilla skivbolaget Superlatude, och slutligen en avstickare på ett säkerhetsbolag.

Efter åren New York, med internationell erfarenhet, var det dags att flytta hem till Malmö och sen vidare till Köpenhamn. Här började resan mot Autobutler, jämförelsetjänsten som idag titulerar sig som Nordens största webbaserade marknadsplats för bilreparationer.

– Jag märkte att det är precis ett sådant här typ av bolag som jag vill vara på; ett ungt och kaxigt startup-bolag,

Som praktikant hoppade han runt på olika avdelningar, vilket gav en bred förståelse för företaget. Bland annat jobbade han med med säljteamet, med kundtjänst-avdelningen och med utvecklingsarbete. Något som gav idéer kring hur man kunde utveckla tjänsten som helhet.

– Hela grunden av Autobutler handlar om att transformera den analoga bilverkstadsbranschen, som fortfarande är gammaldags. Kunder har små kunskaper i ämnet och att jämföra bilverkstäder har tidigare varit en omständig process. Drömmen med Autobutler är att göra det enklare för både bilägare och bilverkstäder, och den drömmen är lätt att hoppa på.

Direkt efter praktiken fick Dino Denic tjänsten som marketing coordinator, 2016 blev han head of marketing i Sverige, året efter head of marketing i Danmark, Sverige och Storbritannien och i oktober förra året till slut global head of marketing, och därmed även ansvarig för Tyskland och England.

För fyra år sedan var du praktikant på Autobutler, idag är du global marknadschef för fem länder. Hur kommer det sig att du blivit befordrad så snabbt?
– Vi har haft nära 100 procent tillväxt per år på den svenska marknaden. En nyckel till framgång tror jag handlar om att ha kunskap om hela bolaget, så de kan ge dig mer ansvar. Jag har jobbat brett och folk har känt att de kan lita på mig; de vet var de har mig. Jag gick in i Autobutler med en New York-mentalitet; jag var inte rädd att ta på mig ansvar och är inte rädd att höras eller synas, vilket gett utdelning, säger Dino Denic och fortsätter:

– Det är först och främst vår vd Christian Legêne som vågar chansa på unga talanger och ge plats till att man får ta beslut och utvecklas. Han såg mina ledarskapsförmågor och skiftade mitt fokus från enstaka kanaler, till att jobba med koordinering av team, och planering av långsiktiga strategier. Det är även superviktigt att tycka om det man gör och vara engagerad – det har jag varit sen dag ett. Ålder, erfarenhet och utbildning spelar ingen roll i ett digitalt bolag, så länge man kan utvecklas och skapa resultat.
Att hänga med i det digitala landskapet är idag essentiellt för bolag, och under utbildningen i New York var detta något som i högsta grad saknades, men var något han själv fick lära sig vid sidan om studierna, uppger Dino Denic. Att samtidigt ha kunskap i lättillgänglig Open Source-verktyg såsom Google Analytics och Google Adwords, värderas högt, och är något som varit nyttigt i rollen som marknadschef.

– Om man tittar på det digitala landskapet, så är alla verktyg i princip Open Source. Jag började tidigt jobba med Google Analytics och AdWords och satsade hårt på det, vilket gav bra resultat.

Statistiken visar Autobutlers snabba tillväxt. Bolaget startade 2010 i Danmark och kom 2012 till Sverige. Tre månader efter introduktionen i Sverige 2012 ökade de från 85 anslutna verkstäder till 344, och idag är verkstäder från välkända verkstadskedjor som Mekonomen, Autoexperten, Vianor och Euromaster anslutna. Efter expansionen till Sverige har bolaget etablerats i Tyskland och England, och för ett år sedan öppnade Autobutler i Frankrike.

I Sverige och Danmark har lanseringen gått smidigt, i Tyskland och Frankrike har det gått betydligt trögare. Dels på grund av att det helt enkelt är svårare med större länder, men även på grund av kulturella skillnader, uppger Dino Denic.

– Tyskar behöver exempelvis tillit, och vill lära känna företaget först, vilket gör det svårt för ett nyetablerat bolag. Vi såg bland annat därför att våra konverteringarna där var dåliga i början; för att tyskarna helt enkelt inte litade på oss. Vissa bilägare ville exempelvis inte skriva in sitt registreringsnummer på vår hemsida, även om det behövs för att kunna ge detaljerade offerter – men många tyskar vill bara inte göra det.

I Tyskland tog det därför längre tid och Autobutler satsade på kundkontakt, ändrade hemsidan och jobbade mer med pr. Just tillit och mottagligheten för nymodigheter är en kulturell faktor som skiljer ut Tyskland från exempelvis Sverige och Danmark.
Fransmän och engelsmän åt andra sidan ser till stor del Autobutler som Pricerunner, en ren jämförelsetjänst, och missar att Autobutler även förmedlar verkstadsofferter.

– Detta eftersom de är vana vid att använda just jämförelsetjänster. Men när det gäller komplicerade verkstadsofferter, krävs det att man ger specialiserade och personligt anpassade offerter. Därför ser vi inte Autobutler som en prisjämförelsetjänst, utan som en specialiserad marknadsplats där man kan få detaljerade offerter och enkelt boka tid.

Blir inte Autobutler en prispress för bilverkstäderna?
– Nej, först och främst väljer inte majoriteten av våra kunder det billigaste priset. Man går på exempelvis recensioner, avstånd och hur snabbt man får offerter.

För att anpassa sig till de lokala förhållandena har Autobutler kontor i respektive land med sälj och kundtjänst, och en country manager vars roll är att lyssna på marknaden.

– Vår produkt fungerar inte att kopiera och klistra in, utan tjänsten skiljer sig lite beroende på land.

Även konkurrenssituationen ser annorlunda ut; i Tyskland finns Autoscout och Caroobi, i England ClickMechanic och i Frankrike finns IDGarage. Men Autobutler är en av de första att skicka verkstadsofferter i så många länder samtidigt, och är på så sätt fortfarande något av en pionjär.

Vad har varit svårast med att som pionjär etablera sig under din tid på Autobutler?
– Det svåraste är att man inte kan kopiera andra, vilket många nystartade bolag ofta gör. Detta har lett till att vi måste komma på våra egna produkter och egna tillvägagångssätt. Det bygger mycket på innovation och är i sig själv en långsiktig utmaning.

Hur har ni arbetat för att sticka ut och klara er i konkurrensen?
– Vi är personliga i vår produkt och transparenta. Vi ringer upp bilägarna och frågar hur det gått på verkstaden och om de är nöjda. Vi är öppna som tjänst. Det är därför kunderna varit ganska positiva.

En annan framgångsfaktor som får Autobutler enligt Dino Denic är företagsstrukturen; att marknadsföringsavdelningen hos Autobutler har ansvar för hela kundresan, för tracking och för att rapportera, till skillnad från traditionella bolag, där det ofta är produktavdelningen som undersöker vad som inte funkar och försöker fixa det. Att just jobba brett är något Dino Denic själv har fokuserat på i sin roll.

– Det roligaste och mest intressanta med jobbet som global marknadschef är att man får jobba brett, vilket är något som jag gjort sedan dag ett. Det är det som gjort att jag fått den här rollen så tidigt. Jag ser inte marknadsföring som bara reklam, utan jag ser hela bolaget som delaktig i marknadsföringen. Jag känner att vi har ansvar för allt som händer under kundresan.

Hur går Autobutlers marknadsföring till i praktiken?
– Det handlar först och främst om att ha den totala överblicken över hela bolaget, kundresan, och att ha inflytandet över att snabbt kunna ändra och anpassa sig efter nya insikter. Marketing på en digital marknadsplats handlar om trial-and-error. Vi provar oss fram, ofta utan långsiktiga planer och processtunga strategier, drivet av eldsjälar som vill kombinera olika ideér. Vi fortsätter med detta tills att vi har en produkt, kommunikation, eller tjänst som kunderna tycker om. Vårt testlaboratorium är live. Vi vet sällan först vad kunderna vill ha, men möjligheten till snabb exekvering i alla kanaler gör att vårt arbete och vår vardag skiljer sig helt från större analoga bolag.

Innan Autobutler lämnade man helt enkelt in bilen på närmaste verkstad, är det så det fungerat generellt? Är det därför verkstäder inte behövt marknadsföra sig?
– Ingen tycker om att ens tänka på bilreparationer, det är obekvämt, och ofta vet man ingenting om sin bil och kör därför till sin vanliga verkstad. Vi har märkt att om man främst fokuserar på pris, så kan det vara en skillnad på 2000 kronor för en bilservice mellan två-tre verkstäder på samma gata.

Hur kan alla bilverkstäder gå runt trots prisskillnaderna och konkurrensen?
– Kunder jämför oftast inte pris, inte tillräckligt mycket, och konkurrensen bland svenska bilverkstäder är inte tillräckligt hård. De är generellt sett nöjda och känner inte av konkurrensen. Det hade varit annorlunda om bilägare sökt lite mer information – och idag går det enkelt att göra på nätet.

Hur har Autobutler utvecklats som tjänst senaste åren?
– Vi har förändrat mycket de senaste åren. Först och främst är det en lång process, då verkstadsbranschen globalt inte är tillräckligt digital. Processen att få med verkstäderna i Autobutler, att få dem online och att förmedla värdet av att vara online, det tar lång tid. För oss handlar det om att göra vår produkt så simpel och smidig som möjligt i en värld där många bilverkstäder fortfarande schemalägger reparationer med papper och penna.

Vad har ni fått för reaktioner från bilverkstäderna? Jag tänka mig att de blir granskade automatiskt när de går med i Autobutler, vad tycker de om det?
– Vi är en tjänst som hjälper bilverkstäder att få in nya kunder. Men många verkstäder fokuserar inte på att få in nya kunder, har aldrig jobbat med det, och vet inte hur dyrt det är att marknadsföra sig själva. De bilverkstäder som vet hur dyrt det är och som köper tidningsannonser och liknande – de ser Autobutler som en positiv tjänst.

På Autobutler finns det i idag totalt över 70 000 omdömen om bilverkstäder. Om en verkstad får dåliga omdömen på Autobutler, kan inte då hända att de kontaktar er och säger att det inte vill vara med längre?
– Det intressanta är att få verkstäder får dåliga betyg på Autobutler. De kan få ett dåligt omdöme här och där, men det är få som har låga genomsnitt eftersom deras fokus ligger på att ta hand om kunderna på ett korrekt sätt. Därför tar verkstäderna detta seriöst, de vet att de blir betygsatta.

Men då blir det svårt att jämföra? När alla bara får bra betyg?
– Jo i en perfekt värld. Jag tror inte det är någonting att klaga på, om alla verkstäder verkligen bryr sig om sina kunder och tar det seriöst, då är det bara positivt.

Hur ser prognosen ut framåt för Autobutler?
– Vi har en vision att förändra hela branschen – och göra det globalt. Alla tecken visar på att det vi gör är bra och positivt inom branschen. Det är därför PSA Peugeot Citroën-gruppen investerat i Autobutler – vi blev uppköpta för två år sen. PSA-gruppen är en gigant som har insett att det här oundvikligt – och vill ta hjälp av specialister för att komma dit.

Vad har ni för visioner framåt och strategi för att växa ytterligare?
– För oss handlar det inte om att få med så många verkstäder som möjligt – utan att få med dem som vill utvecklas digitalt. Vår vision är att göra livet så enkelt som möjligt mellan bilägare och verkstäder och den långsiktiga planen är helt enkelt att fortsätta transformera och digitalisera branschen.

FAKTA/ Dino Denic
Ålder: 28
Uppväxt i: Bjärred
Bor i: Köpenhamn
Utbildning: Bachelor of Arts, Corporate Communication
Hobbys: Taekwondo, simning
Lyssnar på: Allt från Earl Sweatshirt till Yann Tiersen
Medievanor: Listan än lång och ändrar sig ofta baserat på ämne



Dela sidan: