Dela sidan:

Se filmen med alla chefredaktörer här:

Vill du jobba inom Bonnier News? Utforska möjligheterna här

Lotta Edling jobbade på Dagens industri i 13 år, varav de sista som chefredaktör och ansvarig utgivare. Sedan i somras tituleras hon publicistisk utvecklingsdirektör för hela affärsområdet Bonnier News. 

- Rollen som publicistisk chef är nyinrättad för att säkra att vi, när vi nu växer så snabbt, har det publicistiska perspektivet i allt vi gör. I jobbet ingår allt från att värna redaktionernas integritet och journalistiska uppdrag och jobba med samarbeten mellan varumärkena till att vara bollplank till HR vid till exempel ledarskapsutbildningar och jobbar med samarbeten mellan varumärkena.

- Jag har dessutom ”utveckling” i min titel, vilket innebär att jag driver affärsutvecklande initiativ tillsammans med chefredaktörer, redaktioner och kommersiella avdelningar. Just nu jobbar vi exempelvis mycket med audio på alla varumärken.

Hur är det att jobba med Bonnier News alla varumärken?

- Det görs otroligt mycket bra journalistik i Sverige idag. Medan villkoren för medier hårdnar på många håll världen över står vi starka både på riks- och lokalt plan, både i privata mediehus och public service. Det är en unik position och alla Bonnier News varumärken bidrar till detta på olika sätt – vilket är något vi är stolta över.  

Finns det något problem med det?

- Inte så länge man inser och har stor respekt för att alla varumärken är väldigt olika sinsemellan – och ska vara det. De har olika ursprung, inriktning, kulturer, strategier, läsare och tittare. Det är just för att de är så bra på det de gör som de är framgångsrika och engagerar sina respektive läsare.

Vad är fördelarna?

- Vi har många smarta, engagerade och passionerade medarbetare. Vi har också en gemensam styrka i att vi alla vill framåt. Vi är tävlingsmänniskor och alla varumärken vill bli ännu större, ännu bättre, ännu lönsammare. Sammantaget skapar en enorm kraft.

Vilka upplever du att är de största förändringarna för Bonnier News det senaste året?

- Att vi har vuxit så mycket och att det finns en väldigt positiv känsla kring de olika affärsmodellerna för journalistik som vi jobbar med. Branschen i allmänhet, och Bonnier News i synnerhet, har ny självkänsla jämfört med för några år sedan då medieklimatet präglades av mer negativa tongångar.

- Betalningsviljan för kvalitativt innehåll är urstark vilket tillväxten av digitala prenumeranter på DN, Di och HD-Sydsvenskan är ett tydligt och mycket glädjande exempel på. Under året ingår även Bonnier News Lifestyle-område ett samarbete med Bonnier Magazines & Brands. Och Expressens annonsintäkter ökar för sjätte året i rad, parallellt med att man även där framgångsrikt börjat ta betalt för sitt premiuminnehåll. 

 ”Tidningsdöden” har det pratats om länge, vad ligger det för tyngd i det tror du? 

- ”Tidning” idag är så oändligt mycket mer än en papperstidning. Det är fortfarande, för vissa, en fysisk tidning men det är framförallt en digital ständigt pågående nyhetsupplevelse, en bärare av events, TV-satsningar och kringprodukter. Inom News kommer vi att värna att komma ut i print så länge det är ekonomiskt försvarbart, men de stora utvecklingskliven tar vi digitalt. 

- Att kunna ge vår publik en sömlös upplevelse där de obehindrat kan ta del av vårt innehåll på de plattformar de själva föredrar – det är där vi har vår framtid. Ser man på ”tidningen” ur det perspektivet är den väldigt levande och framtiden för sig.

Berätta om utvecklingen för Di TV den senaste tiden – och hur ser framtiden ut?

- Di TV har utvecklats fantastiskt sedan starten för knappt två år sedan. Det är en strategisk satsning som jag är otroligt stolt över, och som också är ett exempel på väldigt lyckat samarbete inom News mellan Dagens industri och Expressen TV. 

- Tittandet överträffar våra mål och ligger nu på cirka 12 miljoner strömstarter per månad och intäkterna går helt enligt plan. Men roligast är att Di TV har fått sånt genomslag och så stark påverkan på Di:s varumärke. Näringslivets makthavare går mer än gärna upp extra tidigt för att gästa Börsmorgon – vid några tillfällen har vi haft inte mindre än 16 börs-vd:ar i samma sändning.

- Framtiden för Di TV ser väldigt stark ut. Det är en självklarhet att ha rörlig bild som ett naturligt inslag i Di:s journalistik. Video växer exponentiellt och tar allt större del av annonskakan och inom Bonnier News Sales lägger vi nu stor kraft på att bygga upp en egen annonsorganisation specialiserad mot just TV. Det är för att även visa på vår kommersiella kraft och kompetens inom området. Där är Expressen TV och Di TV självklara nyckelprodukter. Redaktionellt jobbar Di TV som bäst med nya programformat som ska lanseras under våren.

Vill du jobba inom Bonnier News? Utforska möjligheterna här



Dela sidan: