Dela sidan:

9 av 10 svenskar har en smartmobil, enligt Internetstiftelsen. I Sverige är surfandet så vanligt att vart fjärde spädbarn (0-12 månader) och varannan tvååring är ute på nätet varje dag.

Men att alltid ha sin smartphone till hands är kanske inte så smart. För även om mobilen har enorma fördelar, så börjar kostnaderna för användandet också bli tydligare. Enligt Harvards "Science in the news" finns det kopplingar mellan mobilanvändande och ökad oro, depression, försämrad sömnkvalitet och ökad risk för att hamna i bilolyckor.

Kan faktiskt krympa hjärnan

Studier har enligt SVT Nyheter till och med visat att vårt intensiva användande av mobilen kan krympa din hjärna. Ett fenomen man tidigare bara sett vid långvarig stress. Om det är något att oroa sig över, eller om det tyder på positiv effektivisering diskuterar de lärde – men klart är att mobilen påverkar din hjärna.

– Otyglad användning av mobilen – där man ständigt scannar av telefonen efter mess, mejl och likes, vid minsta lilla känsla av leda, olust, frustration – är inte bra. Många gör det ju till och med på toaletten. Det som händer är att varje gång mobilen plingar till så får du ett litet stresspåslag, ditt fokus splittras och din dag blir fragmenterad, säger Giorgio Grossi, docent i medicinsk psykologi och psykoterapeut vid Stressmottagningen i Stockholm, som har skrivit boken "Vägen ur utmattningssyndrom", tillsammans med Kerstin Jeding.

Finns inte längre några spärrmekanismer

Giorgio Grossi har jobbat med sönderstressade människor sedan 90-talet och ser skillnader över tid. Förut fanns det inbyggda spärrmekanismer, i och med att man ofta slutade arbeta när man gick från kontoret. Iphonen har bara funnits i drygt tio år, men det är redan svårt att föreställa sig ett liv utan smarta mobiler och internet. Fördelarna med dem är uppenbara och de positiva upplevelserna starka.

– Men vi vet ganska lite om de långsiktigt negativa aspekterna. En sak vi redan känner till är "beroendet". I den bemärkelse att det uppstår en rastlöshet om man inte kollar mobilen tillräckligt ofta, och när man har kollat lite på den upplever man en lättnad. Kan man däremot inte vara där och titta uppstår en lätt abstinens.

Många har blivit ett med sin mobil i så hög grad att man kan känna den vibrera i fickan även när den inte är där. Och enligt Harvards "Science in the news" har 73 procent känt en mild panik när de tappat bort sin telefon.

Gäller att sätta gränser

Mobilen underlättar det gränslösa arbetet, som har blivit vanligare bland tjänstemän. Flexibiliteten är på många sätt bra, då autonomin ökar, men förutsätter att du har stor självdisciplin och själv kan sätta gränser för ditt jobb. Det funkar inte att alltid vara nåbar – och arbetsgivaren har ingen rätt att kräva det.

– Jag ser hur alldeles för många använder teknologin oavsett tid och rum, och tar inte hänsyn till sina biologiska behov av återhämtning och vila. Hjärnstrukturen blir överbelastad.

Problemet är att många också, som ett sätt att slappna av, tar fram mobilen och spelar lite Candy crush eller kollar igenom Instagramflödet.

– Men det ger hjärnan ingen vila, för det ger ännu fler intryck, ännu mer stimulans. När man är trött eller mår dåligt, bör man tillåta sig tröttheten eller känslorna, och fråga sig vad man kan förändra för att livet ska bli bättre, säger Giorgio Grossi.

 

Ett med mobilen? Unionen tipsar om hur du frigör dig

Kom ihåg att mobilen är ett redskap för dig att använda, den ska inte använda dig. Tänk så här för att behålla den mentala skärpan och undvika att bli dränerad.

  • Var sak har sin tid och plats. Använd datorn och mobilen med intention. Sträva efter att göra en sak i taget, under ett begränsat antal minuter. Sitter du och skriver en rapport, så avsätt tid för fokuserat arbete. Lägg bort mobilen och klicka bort mejlprogrammet och sociala medier. Arbeta fokuserat en stund.
  • Ta sedan en paus och bensträckare. Prata med några kollegor eller ägna dig åt mobilen en stund.
  • Börja om.

Slipp mobilstress med #unionenunplugged. Mer information hittar du på unionenopinion.se



Dela sidan: