Dela sidan:

Super Bowl är reklamfilmernas mecka, med varumärken som vill bräcka varandra med diverse stora stjärnor och produktioner utan dess like. Super Bowls 53:e upplaga var inget undantag. Här är några av snackisarna.

HBO och Bud Lights samarbete uppges ha chockat tittarna under söndagens Super Bowl och utnämns till den stora vinnaren av reklamfilmerna. De båda mashade ihop en Bud Light reklam – med en reklam för Game of Thrones som har premiär den 14:e april. Det mest uppseendeväckande är att två av världens mest hyllade byråerna, Droga5 och Wieden + Kennedy har samarbetat i denna påkostade film som handlar om ”Bud Knight”. En oförglömlig, och kort överraskning, skriver Adweeks David Griner.

Andy Warhol stal rampljuset i en oväntad reklamfilm från Burger King, 30 år efter hans död. I en 45 sekunder lång reklamspot med hashtagen #eatlikeandy visas konstnären tyst äta en Whopper. Enligt Burger King är reklamen ett uttryck för konst och kommersiellt och en form av meta som gjorde Warhol känd. Se filmen hos Adweek. Alla gillar dock inte Andy Warhol-reklamen. CNN skriver bland annat att det är en snackis, ”men vad med detta får du att rusa ut och köpa en burgare?”

Bud Light gjorde en liten tabbe i sin första 60-sekunders spot i matchen där de sa att konkurrenterna Miller Lite och Coors Lite använde glukossirap. Fansen undrade varför de valde att promota just detta av alla saker. Miller Lite startade sedan en debatt på Twitter där de förnekade att de skulle ha glukossirap i sina produkter, medan andra varumärken gjorde narr av Bud Light.

 

Skittles bestämde sig för att inte längre göra påkostad Super Bowl-reklam – och satte upp en Broadway-show där de istället gjorde parodi av reklamen inför 1 500 New yorkare. Idén formades av DDB Worldwide och huvudrollen i pjäsen spelades av Dexter-stjärnan Michael C Hall samtidigt som Super Bowl pågick. Pjäsen handlar om frustrationen kring att komma på en maffig annons till matchen och slutar som väntat med att de sliter av sig håret och vill dö för en bra Skittles-reklam.

T-Mobile anklagas för sexistisk reklam efter att de delat in kvinnor och män i stereotyper. En reklam visar hur en kvinna via sms frågar vad de ska äta för mat, medan en annan sänder ett långt, känslosamt smeddelande. Trots att T-Mobile fick en ordentlig backlash, var 73,3 procent av konversationerna just när annonsen gick väldigt positiva, skriver Business Insider.

SVT vägrar berätta om sponsringsintäkterna
Melodifestivalen kritiseras av Granskningsnämnden som kräver insyn i hur mycket pengar tv-programmet drar in. Trots kritiken vägrar SVT att vara öppna med detta, rapporterade Medierna i P1 i helgen. I SVT:s sändningstillstånd finns ett redovisningskrav för kommersiella samarbeten, men uppgifterna är otillräckliga. Bland bolagen man samarbetar med finns bland andra Live Nation, Blixten & Co och Coca Cola. I år sponsras dessutom Melodifestivalen bland annat av Maria Casino, vilket väck etiska frågor.

Spotify vill köpa Gimlet
Enligt källor ska Spotify vilja lägga vantarna på podcasttjänsten Gimlet. Recode skriver att Spotify vill betala 200 miljoner dollar, motsvarande 1,8 miljarder svenska kronor, för bolaget med kontor i New York. Gimlet värderades till 70 miljoner dollar senast man tog in pengar.

Hundratals får gå från Vice Media
Vice Media avskedar fler i ett försök att spara. Enligt Digiday ska det röra sig om upp till 250 anställda och tio procent av Vice Medias personalstyrka. Det är tunga veckor för de digitala medierna. Förra veckan meddelade Buzzfeed, Verizon och Gannett att 1100 jobb skulle försvinna på de olika verksamheterna.

Publicis köper byrå
Publicis Groupe har precis slutfört förvärvet av byrån Blue 449 från M&C Saatchi efter att ha köpt resterande 24,9 procenten för 25 miljoner pund. Publicis köpte redan 2013 75,1 procent av byrån och genomförde en omgörning, skriver The Drum.



Dela sidan: