Dela sidan:

2009 var Folksam ett av Sveriges mest välkända försäkringsvarumärken med en kännedom på över 90 procent. Färre var det dock som tyckte att bolaget var attraktiv, inte heller visste man vad de erbjöd.

Insikten om att försäkringsbolaget uppfattades som gråa, mossiga och omoderna landade slutligen i kommunikationskonceptet "För allt du bryr dig om", framtaget av byrån Åkestam Holst. Konceptet utgår från att de allra flesta inte bryr sig om sin försäkring utan snarare de saker man faktiskt försäkrar. Konceptet har lyft Folksams varumärke och gett en mer attraktiv bild av varumärket – men nu väljer Folksam att gå vidare från Åkestam Holst.

– Vi har haft en otrolig framgångsresa tillsammans. Folksams varumärke är starkare än någonsin och oftast är det bäst att sluta på topp. Beslutet att avsluta samarbetet har vi nu tagit gemensamt – helt utan dramatik, säger Lena Strand, Folksams marknadschef.

Just nu genomför Folksam en stor genomlysning av sitt varumärke och ser samtidigt över sina kommunikationsbehov. Redan i dag gör Folksams marknadsavdelning en stor del av varumärkets kommunikationsinsatser. Samtidigt säger de att det alltid finns ett behov av extern rådgivning.

– Folksam är ett av Sveriges absolut mest kända och gillade varumärken. Vi försäkrar halva Sverige nästan. Vi tycker att det borde vara en spännande utmaning för riktigt skarpa byråer eller enskilda kreatörer att hjälpa oss att komma till nästa nivå. Vi är inte en av Sveriges största annonsörer med den fetaste plånboken, men vi hoppas och tror att vi är en av de modigare, avslutar Lena Strand.



Dela sidan: