Dela sidan:

I går publicerade Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg en text med syfte att uppmärksamma att det sociala nätverket fyller 15 år. I texten går han igenom uppkomsten och utvecklingen av Facebook och också nyttan med det. Han menar samtidigt att det läggs alldeles för mycket fokus på de negativa aspekterna av Facebook. Det har väckt ilska hos många mediepersoner, rapporterar Omni.

Under rubriken: "Kära Mr Zuckerberg: Problemet är inte internet, det är Facebook" skriver The Guardians Siva Vaidhyanathan bland annat:

"Grattis till att du har blivit så rik och mäktig. Att lyckas med det utan att ha en aning om hur världen fungerar är en enastående bedrift."

The Atlantics Ben Mezrich är en annan som är kritisk:

"Även om han verkar genuint förvånad över se senaste årens integritetsskandaler så har inget han gjort, som brutit ner våra integritetsbarriärer, varit omedvetet."

Högre vinst än väntat för Google
Googles moderbolag Alphabet, vars största intäkter kommer från annonsering, visade en omsättning på 39,3 miljarder dollar (motsvarande 358 miljarder kronor) under det fjärde kvartalet i fjol. Det motsvarar en ökning på 22 procent jämfört med samma period 2017. Även resultatet såg bättre ut än förväntat – Alphabet redovisade en vinst på 12,77 dollar per aktie. Förväntningarna låg på 10.86 dollar per aktie.

Men trots den stora ökningen sjönk aktien på börsen, med tre procent i efterhandeln. Sedan årets början har den ökat med ungefär 9 procent, men gått ner cirka 10 procent sedan toppnoteringen i juli i fjol. Det skriver Di Digial.

Isabella Löwengrip efter klimatpressen: Jag har en plan
För några veckor sedan började Instagramkontot Aningslösa Influencers uppmärksammas i media efter att det hängt ut olika resande influencers. Syftet är att få dem att öppna ögonen kring flygutsläpp och förstå vilken påverkan de har på sina följare – att sluta romantisera flygandet – oavsett om de får dem betalda i samarbeten eller inte.

Nu skriver Isabella Löwengrip i ett blogginlägg att hon inte alls är aningslös – och för att bevisa det ska hon anställa en CSR manager som ska ansvara för att hennes bolag har ett hållbart tänk. Samtidigt räcker hon ut en hand till miljöaktivisten Greta Thunberg:

"Kom gärna till våra bolag och hjälp oss", skriver hon i den egna bloggen.

Karlsten: Det kan vi lära av världens mest kända ägg
Instagramkontot World record egg har knappast gått någon förbi vid det här laget. Under Super Bowl avslöjades hela sanningen med ägget – när det kläcktes spreds budskapet om hur sociala medier kan bidra till press och ångest. Sociala medieexperten och bloggaren Emanuel Karlsten skriver på Breakit om vad det lilla ägget kan lära oss:

1. Att det är svårt att förbli anonym på internet – det kröp ju till slut fram att det var reklamare Chris Godfreys som låg bakom skapelsen.
2. Att det är svårt att balansera mellan kommersiella och ideella intressen – först annonserades ju ett samarbete med Hulu, och när sedan budskapet väl kom fram blev det inte riktigt tydligt, menar Emanuel Karlsten.

Youtube utmanar Barnkanalen
Nu laserar Youtube en ny app på den nordiska marknaden: Youtube Kids – en tjänst som riktar sig till barn under 13 år. Appen har funnits i USA sedan i februari 2015, men först nu kommer den alltså till Sverige och övriga Norden.

"Varje gång vi lanserar Youtube Kids på en ny marknad vill vi vara säkra på att vi har en produkt som är lokalt relevant. Det tog oss lite tid att utforma de rätta partnerskapen med innehållskapare", säger Gregory Dray, chef för Youtube Kids i Europa. Det skriver Di Digital.

 



Dela sidan: