Dela sidan:

I rapporten "The Data-Driven Mindset"  har Mynewsdesk kartlagt hur kommunikatörer, marknadsförare och företagsledare använder data i såväl det strategiska som operativa arbetet. Rapporten är framtagen i samarbete med Berghs School of Communication.

Undersökningen visar att endast 17 procent av respondenterna har tillräckligt bra förståelse för hur man kan arbeta med artificial intelligence att de kan förklara för någon annan vad det innebär och hur det kan användas.

– Det råder en hajp kring AI som spås revolutionera PR- och kommunikationsbranschen på samma sätt som internet gjorde, men är det få som faktiskt vet hur, säger Jonathan Bean, chief marketing officer på Mynewsdesk och fortsätter:

– AI gör det möjligt att processa stora mängder data i realtid. Kraven på god kommunikation ökar hela tiden; vi vill ha värderingsstyrda varumärken som tar samhällsansvar och som på samma gång ger oss en skräddarsydd kundupplevelse. Den ekvationen är ofta svår att lösa med bara mänskliga resurser,

Vidare visar resultaten i undersökningen att endast ett av fem företag regelbundet fattar beslut baserade på datainsikter. Och hälften uppger att deras företagskultur inte stödjer datadrivna processer.

Liksom många andra områden inom pr och kommunikation finns ytterligare utmaningar. Över hälften (54 procent) menar att de inte har tid att arbeta med data för att fatta beslut.
Det är inte åtkomsten till data som är problemet för respondenterna, utmaningen ligger i att människor inte vet hur man ska använda den data som finns tillgänglig. 18 procent uppger att de har tillräckligt hög kunskap för att skapa mening och insikter från data.

– Företag som har insett att det krävs både tid och resurser för att arbeta mer data-drivet har kommit en lång bit på vägen. Sedan krävs ett strategiskt arbete med att kombinera de rationella insikterna från datan med ett mer "emotionellt" perspektiv som ger förutsättningar för effektivt kommunikationsarbete, säger Rosalin Gustafsson, programansvarig strategisk kommunikation & pr på Berghs School of Communication.

Fler nyckeltal i undersökningen:
• 21 procent av de tillfrågade som arbetar specifikt med pr och kommunikation uppger att de är aktiva i sina mätprocesser och agerar på ny information.
 
• 49 procent i samma yrkesgrupp menar istället att de passivt bevakar resultaten och sällan justerar kampanjer och andra kommunikationsinsatser utifrån resultatet.

• 39 procent av de tillfrågade företagsledarna uppger att de har en marknads- och kommunikationsstrategi, men den är inte dokumenterat.

• 29 procent saknar mätbara KPI:er i sin strategi.

• 20 procent uppger att de aldrig använder data som beslutsunderlag.

FAKTA/ Om undersökningen
Undersökningen genomfördes 2018 av Mantis Research på uppdrag av Mynewsdesk och Mention. Datainsamlingen skedde mellan oktober och november med totalt 1050 respondenter. 41 procent av respondenterna uppgav att de arbetar med pr och kommunikation, 39 procent med marknadsföring och 19% som VD, chef eller ägare av ett företag. Majoriteten av respondenterna arbetar i Sverige (54) och resterande är utspridda i Europa och USA.



Dela sidan: