Dela sidan:

I februari fokuserar Riksförbundet HjärtLung extra mycket på hjärt- och kärlsjukdomar, en typ av sjukdomar som liggar bakom flest dödsfall i Sverige.

För att påvisa hur viktigt det är att lyssna på kroppens varningssignaler går man nu ut i en ny reklamfilm med Tilde Fröling och Sven Wollter i huvudrollerna. I kampanjen vägrar Sven Wolter att lyssna på de varningssignaler han får från sin bil, som i filmen får agera metafor till kroppen, trots att han är på väg att tappa kontrollen.

– Vi vill öka kunskapen om Sveriges vanligaste dödsorsak, hjärt- och kärlsjukdom. Om fler lyssnar på kroppens varningssignaler och tänker på riskfaktorer skulle vi kunna förhindra många fall av allvarlig hjärt- och kärlsjukdom. Hjärtkärlsjukdomarna är en av Sveriges stora vårdutmaningar. För att rädda fler liv är tidig diagnos och behandling av hjärtsjukdomar och ett bättre stöd till livsstilsförändring grundläggande, säger Inger Ros, ordförande Riksförbundet HjärtLung.

Filmen, som fick finansiellt stöd av Sanofi, premiärvisades under gårdagen på SF Sergel i Stockholm där Riksförbundet HjärtLung även hade bjudit in Matthias Lidin, medicine doktor med inriktning på hjärt-prevention och livsstil, för en kortare föreläsning.

Produktionsbolag bakom kampanjen är Ligistfilm och kampanjen projektleddes av Remedy Communication.



Dela sidan: