Dela sidan:

Klimatfrågan har aldrig riktigt gjort någonting med mig, och inte med särskilt många andra heller vad det tycks. För trots att en enig forskarkår i decennier desperat varnat för utsläppens framtida konsekvenser har kunskapen knappt påverkat sättet vi lever. Visst, enstaka symboliska handlingar, som minskad köttkonsumtion, har efter effektiva dokumentärfilmer och opinionsbildningskampanjer vunnit viss mark. Men, känslan av att det är någon annans ansvar har trumfat artiklar om att vi befinner oss i den sjätte utrotningsfasen, att även Parisavtalets mest ambitiösa mål påverkar var tredje människa på jorden till följd av att Himalayas glaciärer smälter och att sju miljoner människor varje år dör till följd av luftföroreningar.

Men så plötsligt verkar det som att ett skifte är på gång. Där klimatet satts på agendan av Trumps provocerande klimatignorans, en rekordvarm sommar och aktivismvakuumet från den numera närmast döda flyktingdebatten. Som sedan eskalerats av Greta Thunbergs aktivism, Björn Wiman och Jens Liljestrands klimatkorståg på krönikeplats och en konstant faktaexponering på nyhetsplats. Crescendot tycks nu komma från instagramkontot @aningslosainfluencers, som öppet redovisar influencers klimatpåverkan – resa för resa – i kombination med att jämföra flygets påverkan mot de vanligaste miljökompromisserna vi stoltserar med. En resa till Thailand motsvarar i utsläpp 16 års källsorterande eller fyra års köttkonsumtion, tydligen.

Kontot startade i slutet av december och har på lite över en månad lyckats samla över 35 000 följare, med en tillväxt på över 1000 följare om dagen. Till en början blockades de av kändisarna de "hängde ut", men allt eftersom att följarna strömmat till har en rannsakningsperiod inletts. Senast igår gick Isabella Löwengrip, som granskats och kritiserats flitigt av kontot ut med följande citat "Greta Thunberg och ni bakom Aningslösa Influencerns – Jag är imponerad över ert engagemang och jag är inte aningslös. Jag har inte bara vetat hur jag ska göra långsiktigt. Jag vill ta mitt ansvar."

Det säger ganska mycket om den dolda kraften som ligger i den nya typen av klimatopinionsbildning. För ett par månader sen var exklusiva långdistansresor det mest självklara tecknet på lyx, idag ifrågasätts det nitiskt och ser ut att kräva bikt. Vad det verkar är det alltså 2019 som den stora islossningen kan komma att ske, inte bara på antarktis utan även i det breda klimatuppvaknandet.

Anledningen till att skammen riktas mot influencers, kändisar och opinionsbildare och inte företag, e-handeln eller flygbolagen, är mycket enkel. De flesta är vindflöjlar, lätta mål som är känsliga för följarskarans kritik men med stor kraft att påverka den breda massan.

Det är också när den påverkan skett som det verkligt intressanta börjar. För då står de riktiga klimatbovarna på tur, företagen. Och vill man som företag vara trovärdig i klimatfrågan börjar det bli bråttom, att stoltsera med att man för tio år sedan tillsatte en CSR- eller hållbarhetschef kommer inte att räcka, utan hela företagen kommer behöva tänka om på en mer fundamental, eller affärsnära nivå. Kommunikativt kommer de som först tar ansvar för hela sin påverkan och visar förståelse och förändringsvilja att bli de stora vinnarna. Ingen förväntar sig att företag ska vara klimatneutrala idag, och få har ens börjat reflektera över hur deras vardagskonsumtion, som e-handeln, påverkar klimatet. När kritiken och frågorna om företagets transporter, flygresor och tillverkning väl kommer gör man dock bäst i att redan ha en plan på plats.

Visserligen pratar vi sannolikt inte om en stundande miljöpartistisk utopi med minskad konsumtion och nolltillväxt – utan om att folk under året kommer känna ett kraftigt ökat ansvar för sin konsumtion och sina semesterresor, på ett sätt vi inte sett tidigare. Folkrörelsens höga krav kommer ställa till det för många, men de kommer också öppna upp marknaden för de som tagit sitt ansvar i tid. För sannolikheten att samhällsekonomin blir långsiktigt hållbar 2019 är dessvärre ytterst begränsad. Men de som har en trovärdig plan på riktig, skyndsam förändring har nu stor möjlighet att ta marknadsandelar från mindre medvetna konkurrenter. Det miljövänligaste flygbolaget, matleveransbolaget och ehandelsbolaget kommer således ha mycket att vinna i slutet av 2019.



Dela sidan: