Dela sidan:

Contentbyrån Appelberg jobbar tillsammans med kunder som Nordea, Tele2 och Spendrups. Till och med 2014 tillhörde man Stampen som efter ekonomiska bryderier sålde byrån till den internationella contentgruppen Mediaplanet.

Sedan 2009 har Appelberg visat upp en stabil omsättning på omkring 75 miljoner med vinstmarginaler på mellan 4 och 10 procent. 2018 sjönk dock omsättningen till följd av den digitala omställningen samt att efterfrågan på printuppdrag minskat. Samtidigt minskade personalstyrkan från 53 till 48 personer. Byrån behöll dock en hälsosam likviditet (212%) och soliditet (54,7%).

Enligt uppgifter till Resumé väljer man nu att varsla en del av sin personalstyrka, främst på printsidan. Det är ännu oklart hur stora nedskärningarna kommer att bli. Enligt Elin Sahlström, vd på Appelberg, är varslen en följd av en planerad omorganisation.

– Vi har tappat några större printuppdrag och behöver fortsätta ställa om till rätt kompetens för det kunderna vill ha framåt. Vi kommer framåt behöva rekrytera annan typ av kompetens, men vi har också sett till att bredda vårt nätverk av frilansare och partnerbyråer då vi tror att framtidens contentmarknad kommer att kräva ett mycket mer agilt förhållningssätt med snabbare produktioner och specialistkompetenser som kan stötta kundernas inhousebyråer på bästa sätt. Vi känner oss nu väl rustade för framtiden och ser framemot att fortsätta utvecklas med våra kunder och marknaden som vi har gjort i drygt 30 år, berättar hon för Resumé.



Dela sidan: