Dela sidan:

Spelbolagens reklam är alltför omfattande och alltför aggressiv. Det anser civilministern Ardalan Shekarabi som kallar han till sig samtliga 69 bolag med spellicens i Sverige med en tydlig uppmaning.

– Jag kallar nu till mig spelbranschen för att säga: Sköt er! Spelmarknaden ska fungera på ett tryggt och bra sätt. Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen, säger Ardalan Shekarabi till SVT.

Ministern betonade att han kommer att gå vidare med tvingande åtgärder om branschen inte tonar ner reklamen på eget initiativ. Enligt reglerna på den nya spelmarknaden trädde i kraft den 1 januari 2019 ska de licenserade bolagen vara "måttfull".
Mötet med ministern kommer att äga rum 14 februari. 



Spelbranschen: För mycket spelreklam

Branschföreningen för Onlinespels generalsekreterare Gustaf Hoffstedt välkomnar om regeringen kommer med konkreta åtgärder för att göra spelreklamen mer måttfull.
– Så det är alldeles för mycket spelreklam, det råder inget tvivel om det, säger han till SVT Nyheter. Gustaf Hoffstedt hävdar vidare att bolagen som följer reglerna om återhållsamhet i marknadsföringen straffas eftersom att de tappar marknadsandelar.



M&M gjorde den mest emotionella Super Bowl-reklamen
M&M:s reklamfilm under Super Bowl var den som väckte mest känslor hos tittaren. Det visar en mätning som AI-bolaget Realeyes tagit fram genom att med webbkameror och ansiktsigenkännings hjälp se hur mycket uppmärksamhet och känslomässigt engagemang filmerna genererade. Den 30 sekunder långa reklamfilmen där Christina Applegate kämpar med att stävja M&M-godisarnas bus genererade ett värde i emotionell uppmärksamhet på 9.72 av 10 och kom precis före Bubly's 'Michael Buble vs Bubly' (rating 9.68), Mint Mobile: "Chunky Style Milk That's Not Right" and Dietz & Watson's "Craig Robinson Likes Dietz Nuts" som kom på delad tredjeplats (9.66). Det rapporterar The Drum.



Rekordintäkter för Snap – förlusten mindre än väntat

Snap:s intäkter steg till 390 miljoner under fjärde kvartalet. En uppgång med 36 procent jämfört med motsvarande period under föregående år. Sociala medier-bolaget som aldrig gått med vinst rapporterade en förlust på 192 miljoner dollar (-150 miljoner dollar). Intäktsrekordet förklarar att bolaget har utvecklat sin annonsplattform. Sedan hajpen för några år sedan har aktien fallit med nära 60 procent på två år, rapporterar CBS. På ett år har antalet dagliga aktiva användare blivit lägre, från 187 miljoner 186 miljoner. 



230 nya emojier under 2019

Unicodekonsortiet har presenterat vilka nya emojisymboler som är aktuella under 2019, det skriver Engadget. 59 nya symboler kommer att läggas till, om man räknar med alla varianter på hudtoner och kön som så rör det sig om sammanlagt 230 nya symboler. Bland de nya symbolerna finns en person i rullstol och en ledarhund. De nya emojisymbolerna blir vanligtvis tillgängliga under hösten i samband Apple och Google släpper nya versioner av sina mobila operativsystem.





Dela sidan: