Dela sidan:

Det senaste året har uppmärksamheten kring spelbolagens marknadsföring ökat markant, inte bara inom branschen i sig. Många är de som vittnat om hur trötta de har blivit på att varje reklampaus fylls av olika casinoerbjudanden och att det offentliga rummet numera är tapetserat med reklam från spelbolagen.

Sedan årsskiftet är en ny lagstiftning på plats, en lagstiftning som bland annat säger att spelbolag som vill rikta sig till svenska kunder måste söka licens och dessutom vara måttliga i sin marknadsföring. Termen "måttlig marknadsföring" är något som kommit att debatterats kraftigt och spelbolagen själva menar att skrivningen är alltför otydlig.

Under gårdagen kom så civilminister Ardalan Shekerabi (S) med ett utspel där han hotade med tvingande åtgärder om spelbolagen inte drog ned på mängden av reklam. Nästa vecka kommer civilministern att träffa de 69 spelbolag som fått licens för att diskutera frågan.

– Spelmarknaden ska fungera på ett tryggt och bra sätt. Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen, berättade Ardalan Shekarabi för SVT Nyheter.

I dag träffas även Branschorganisationen för Onlinespel, BOS, för ett möte.

Resumé har frågat marknadschef från tre av de största spelbolagen om vad de tycker om ministerns utspel.

Vad anser du om utspelet från civilminstern?
– Jag tycker det är bra. Viktigt att visa på handlingskraft och att regeringen tar detta på allvar. Alldeles för många operatörer kör på som vanligt utan ansvarstagande för kunderna och/eller branschen. Självklart är måttfullhet tolkningsbart, men det finns ju även en gnutta tydlighet i det, alla bör ju förstå intuitionen med regleringen, annars har man begränsande förståelse för branschen, kunderna och syftet. Helt enkelt, det är upp till betraktaren, vill man positionera sig långsiktigt, eller ser man allt kortsiktigt? Om all marknadsföring handlar om snabba insättningar / uttag så kan det kanske i framtiden resultera i ett snabbare uttåg från den Svenska marknaden, säger Goran Ristic, marknadschef på Paf.com.

– Vi tycker det är ett bra utspel och ser fram emot en diskussion. De flesta är överens om att något måste göras för att stärka branschens anseende, säger Jörgen Sparredal, marknadschef på bet365.

Även Kindred Group välkomnar Ardalan Shekerabis utspel.

– Vi tycker det är mycket bra att civilministern sätter ned foten och bjuder in branschen till diskussion, samtal över gränserna är det enda sättet att komma till bukt med de utmaningarna som finns. Detta visar även hur viktigt det är att Spelinspektionen agerar om aktörer inte följer lagen, så vi undviker en marknad där aktörer som sköter sig istället blir bestraffade genom tappade marknadsandelar. Det vore bra om vi kan undvika nya långa och tidskrävande lagstiftningsprocesser, så branschen bör nu lösa detta på egen hand genom samtal men även genom att först och främst börja med att titta på sig själva, säger Dersim Sylwan, marknadschef på Kindred Group.

– Vi välkomnar debatten och ser framemot mötet, säger Peter Zäll, strategichef på Betsson.

Hur ser ni på eventuella åtgärder om spelbolagen inte minskar med agressiv och omfattande marknadsföring?
– Det får vi se. Tror inte Sverige tar efter t ex Italien som har förbjudit all spelreklam. Alla i spelbranschen pratar om att "nu ska vi vara de vuxna i rummet", men många har nog inte riktigt hittat det rummet. Man får inte glömma att detta är en ung industri, med många mer tonårsliknande operatörer än vuxna. Förhoppningsvis blir det ordning snart, och att dem som tar detta på allvar inte behöver ta del av konsekvenserna baserat på de oseriösa operatörernas nuvarande beteende, säger Goran Ristic på Paf.

– Vi välkomnar skarpa åtgärder. Marknadsföringen behöver bli mer måttfull. En väg att gå är att stoppa alla former av bonusar och allt som har med snabba vinster/insättningar/utbetalningar att göra i exempelvis all TV-reklam. Det skulle gynna de seriösa aktörerna och på sikt öka förtroendet för spelbranschen, säger Jörgen Sparredal på bet365.

– Kindred Group följer alltid rådande lagar och regler i varje land, och vi har en nära dialog med t ex Reklamombudsmannen. Idag finns det stora anseendeutmaningar för branschen och det behöver vi vända. Det viktigaste med eventuella åtgärder är att de är konsekventa och tydliga för samtliga intressenter. Samtidigt ska man dock komma ihåg att det bara gått en månad och det är tidigt att dra allt för stora slutsatser. Men, det man kan konstatera är dock att det verkar funnits en del felaktiga förväntningar på den nya lagen, där lagen främst har främst fokuserat på innehållet i reklamen så har förväntningarna snarare varit på omfattningen av reklam, säger Dersim Sylwan på Kindred Group.

– För tidigt att uttala sig om. Det viktigt är att det blir lika för alla och att vi gemensamt diskuterar frågan. Just nu är statens spelbolag en av de största medieköparna, säger Peter Zäll på Betsson.



Dela sidan: