Dela sidan:

2018 innebar ett år av omställning för produktionsbolaget Chimney. Bland annat gick bolagets tv-del, som bland annat jobbat med efterbearbetning av program som "Wahlgrens värld", "Parneviks" och "Halv åtta hos mig", upp i ITV Studios. 

Dessutom både tillkom och lämnade flera personer på nyckelpositioner. Bland andra anslöt Johan Baettig som ny creative director medan marknadschefen Lisa Kruse (tidigare Målbäck) lämnade för att starta eget.

Internationellt var man även inne i en del ekonomiska trångmål där verksamheterna i Berlin, Frankfurt, Mannheim och Köpenhamn försattes i konkurs.

– I Danmark har vi kämpat i många år och investerat mycket tid och pengar för att få verksamheten att lyfta. Vi hade en plan för att genomföra en rekonstruktion av verksamheten, men som inte visade sig vara möjlig att genomföra för personalen som var kvar orkade inte vilket jag har förståelse för, därför blev tyvärr konkurs enda utvägen, berättade Henric Larsson, vd på Chimney Sverige för Resumé i samband med nyheten.

Totalt omsatte koncernen 2017 388 miljoner kronor med en nettomarginal på 0,83 procent.

Henric Larsson tog över vd-positionen efter Peter Söderlind som efter en tjänstledighet nu går över till Shortcut Media Group med byråer som Bond Street Film, Oddway Film, Shortcut Produktion och Frost Studio. På Shortcut får han rollen som operativ chef.

– Behovet av kommunikation, produktion och underhållning via rörliga medier fortsätter att öka. SMG står väl rustade för att ytterligare förbättra nuvarande och nya kunders effekt via rörliga medier. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med alla bolag inom SMG vara med och bidra till den resa de redan påbörjat, säger Peter Söderlind, COO på SMG.

Byrågruppen har i nuläget 70 anställda på kontoren i Göteborg och Stockholm. Totalt omsatte man 2017 cirka 65 miljoner kronor.

– Vi är väldigt glada och stolta över att kunna välkomna Peter till SMG. Hans erfarenhet att under flera år driva och växa landets största produktionsbyrå inom rörlig bild i kombination med bakgrunden inom marknadskommunikation kommer att vara ovärderlig för vår fortsatta tillväxtresa, säger Anders Brinck, vd på SMG.

Tidigare i karriären har Peter Söderlind bland annat jobbat som kreativ chef på Chimney, marknadschef på Discovery Networks Sweden, reklamchef på SBS och promotionansvarig på ProSiebenSat.



Dela sidan: