Dela sidan:

De senaste åren har reklambyrån Stendahls varit inne i en rejäl tillväxtfas. Mellan 2016 och 2017 ökade man sin omsättning (219 m kr) med 50 miljoner kronor samtidigt som byråintäkten steg från 54 till 104 miljoner kronor. De starka ekonomiska resultaten kommer samtidigt som byrån skruvat på sitt erbjudande och närmat sig produktutvecklingssidan. En delförklaring till den kraftiga ökningen är även rent bolagsteknisk då man valde att fusionera de två bolagen Stendahls.net och Stendahls Reklambyrå AB.

Förra året valde man efter 63 år som Göteborgsbaserad byrå att slå upp dörrarna för ett Stockholmskontor. Byrån är i dag en av Sveriges största reklambyråer.

Nu väljer man dock att säga upp en handfull tjänster på Göteborgskontoret. Henrik Segergren, vd på Stendahls, vill inte specificera exakt hur många tjänster det rör sig om.

– Precis som många andra ser vi en minskad efterfrågan på traditionell reklamproduktion. Där här är en del av vår digitala kompetensväxling där vi satsar på kreativ digital spets för att skapa tydligt och mätbart värde för våra kunder, säger Henrik Segergren till Resumé.

I enstaka fall kommer nu fackförhandlingar att följa, exakt när de inleds kan dock Henrik Segergren inte svara på.

Nedskärningarna kommer efter att Stendahls förra året växte med cirka 20 personer. Henrik Segergren berättar att man som följd av nya kunduppdrag räknar med att anställa ytterligare 10 till 15 personer under året som kommer. Stendahls har bland annat fått in Stampen och Polestar på sin kundlista.

– Vi känner att vi har mycket spännande möjligheter framöver. Den senaste tiden har vi haft flera uppmärksammade case både i Sverige och internationellt. Vi ser positivt på framtiden, säger Henrik Segergren.



Dela sidan: