Dela sidan:

2017 anmäldes över 12 000 misshandelsbrott där gärningspersonen var en närstående. I absolut majoritet är de anmälda män.

Nu inleder Länsstyrelserna i Stockholm och Skåne samt organisationen Manscentrum en kampanj som riktar udden mot våldsutövarna själva. Kampanjen "Välj att sluta", framtagen av Prime, innefattar en telefonlinje som ska fånga upp de som både utövar eller riskerar att utöva våld mot någon närstående. De som ringer till telefonlinjen får prata med erfarna behandlare från Manscentrum som hjälper dem att inleda en behandling.

– Hjälper vi den som utövar våld så hjälper vi även de utsatta. Vi har valt en kampanj som främst riktar sig till män, men alla kan så klart ringa och erbjudas hjälp. Målet med kampanjen är att komma ut brett och nå de som faktiskt behöver hjälpen, säger Janna Öhd på Länsstyrelsen i Stockholm.

Kampanjen inleddes i måndags och kommer att synas i digitala miljöer, utomhus samt i kollektivtrafiken.

– "Välj att sluta" är den tredje heltäckande kampanjen vi gör tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholm. Både "Resekurage" och "Du avgör" har haft tydligt fokus på att förändra ett negativt beteende, så även "Välj att sluta". Projektet är mycket viktigt för oss i teamet och Prime som byrå eftersom det är med och bidrar till en positiv samhällsutveckling, säger Angelica Borch, kundansvarig på Prime.

Team från Prime

Angelica Borch – Kundansvarig och strateg

Hanna Belander – Kreatör

Robin Wiman – Kreatör

Yrsa Lindberg – Kreatör

Viktor Göransson - Kreatör och formgivare

Peter Moro – Mediespecialist och strateg

Cecilia Eklund – Mediespecialist

Frida Nilsson – Projektassistent



Dela sidan: