Dela sidan:

ATG:s vd vill att civilministern förbjuder casinoreklam

I veckan tog civilminister Ardalan Shekerabi (S) spelbolagen i örat och krävde en skärpning gällande bolagens ofta aggresiva marknadsföring.

– Sköt er! Spelmarknaden ska fungera på ett tryggt och bra sätt. Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen, sa Ardalan Shekarabi till SVT Nyheter där han även varnade för tvingande åtgärder om han inte såg någon bättring.

Shekerabi ska även hålla ett möte med branschen den 14 februari.

Flera företrädare för spelbolagen, inklusive branschorganisationen BOS, har sedan dess välkomnat utspelet.

Nu går ATG:s vd Hasse Lord Skarlöth till angrepp mot civilministern och menar att konsekvenserna av den nya spellagstiftningen var lätta att förutse, samt att han gärna ser ett förbud mot all casinoreklam. Efter omregleringen har även ATG öppnat upp ett nätcasiono – ATG Casino.

"Den som är förvånad över mängden, och att volymen i spelreklamen temporärt skulle skruvas upp, har inte gjort sin konsekvensanalys. Marknadsföringen ska vara måttfull enligt lagen, men mängd finns inte definierad någonstans, och tur är väl det.

Jag vill också gärna påminna om att jag personligen har stått i riksdagen, samt i diverse remissrundor, och föreslagit att spelformer skulle riskklassificeras bland annat via marknadsföringsåtgärder. Att casino är ett högriskspel med ofta tungt säljdrivande reklam är ingen hemlighet. Jag var tydlig med att för min del fick det gärna förbjudas helt. Jag fick inget gehör för mitt förslag då, och nu är lagen, och reklamen, här.

Nu sitter vi med vad ministern kallar "problemet" och det är självklart att vi alla ska hjälpa till att lösa det.

Torsdag nästa vecka ställer jag mer än gärna upp igen och pratar om mina tankar på hur vi kan komma till rätta med den situation som nu har uppstått, förutsägbar eller ej." skriver ATG:s vd till civilminister Ardalan Shekerabi.

Super Bowls effektivaste kampanjer kommer från Microsoft och Google

Natten till måndag avgjordes Super Bowl i USA och som brukligt har reklambranschen nagelfarit och tyckt kring de reklamfilmer som visades under matchen. Alla har säkert hittat sin favorit, men vilka verkar ha gjort avtryck hos sina kundbaser? Enligt Unrulys egen mätning, där mätpunkter som känslor, autencitet och köpvilja räknas in, var det Microsoft och Googles reklamkampanjer som fick högst betyg. Enligt Unruly själva var flera av de toppresterande kampanjerna inriktade på glädje, känslomässig värme, stolthet och inspiration.

Se och läs mer om kampanjerna här.

Streamingprenumeranter öppna för annonser – om paketen kan anpassas

Häromdagen kom en rapport från Mediavision som visade att svenskarnas utgifter för olika streamingtjänster fortsätter att öka. Nu kommer en undersökning från den amerikanska marknaden som visar att amerikanerna är villiga att se reklam på de streamingtjänster de prenumererar på – så länge reklamen är anpassad och det finns möjlighet att se alla serier och program via en tjänst. I undersökningen säger 81 procent av tittarna mellan 14 och 35 att de är öppna för mer reklam. De som är lite äldre säger att de inte skulle ha något emot det så länge de själva kan välja när de ska se en annons och att de får välja vilka varumärken som marknadsför sig mot dem.

Men mest av allt vill de dock ha en tjänst eller bundle som kan tillfredställa alla deras tittarbehov. 68 procent i Storbritannien, 69 procent i USA och hela 80 procent i Brasilien vill ha den möjligheten, det rapporterar The Drum.

Twitter släpper för första gången antalet dagliga användare

Twitter, en plattform som för en liten men växande tillvaro i Sverige, har länge endast redovisat sina månatliga användare. När bolaget häromdagen presenterade sin Q4-rapport hade man dock för första gången med antalet användare som använder sig av tjänsten dagligen – och siffran var något lägre än analytiker förutspått. Varje dag använder 126 miljoner människor Twitter, en ökning med nio procent i jämförelse med samma period 2017. Som jämförelse har Snapchat 186 miljoner dagliga användare och Facebook 1,5 miljarder, det rapporterar AdAge.

Uppgifter: Trump vill förbjuda alla kinesisk telekom-teknik i USA

De senaste veckorna har Huawei varit i ordentligt blåsväder efter uppgifter om att de samarbetar med den kinesiska staten. USA vill bland annat förbjuda Huawei från att leverera utrustning till nästa generations mobilnät 5G, ett område där Huawei levererar teknik till stora delar av världen. Nu rapporterar Politico  att Donald Trump är på väg att skriva under ett dekret som förbjuder all kinesisk telekom-teknik från amerikanska trådlösa nätverk. 



Dela sidan: