Dela sidan:

För drygt ett år sedan befann sig det svenska klädvaruhuset H&M mitt i en kritikstorm efter att varumärket använt en produktbild med en mörkhyad pojke som bar en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle".

Nu anklagas det italienska modehuset Gucci för att ha inspirerats och använt sig av rasistiska stereotyper i utformandet av en polotröja, det rapporterar The Guardian.

Modehuset har sedan en kritikstorm på sociala medier blåst upp bett om ursäkt och tagit bort tröjan från sin hemsida.

– Mångfald är en fundamental värdering som finns med i varje beslut vi som varumärke tar. Vi jobbar för fullt med att öka mångfalden inom hela vår organisation, säger en talesperson för Gucci till The Guardian.

H&M och Gucci är inte de enda modehusen som det senaste året anklagats för racism. I höstas fick Dolce & Gabbana kraftig kritik på den kinesiska marknaden för en reklamfilm många menade gjorde narr av kinesisk kultur och traditioner. Även Prada har dragit tillbaka produkter som kritiker menade var inspirerade av rasistiska stereotyper.



Dela sidan: