Dela sidan:

2015 sedan förlorade Oatly mot Svensk mjölk i ett uppmärksammat mål i Marknadsdomstolen och förbjöds att använda delar av marknadsföringen som riktade sig mot mjölk.

Men kampen i mejerihyllan har knappast slutat där. 2017 lanserade Oatly en serie reklamfilmer som riktade en känga mot mjölkindustrin genom att ta spjärn mot skolmjölken och så sent som i förra året kom Arlas svar i Åkestam Holst 100-wattsbelönade kampanj "Bara mjölk smakar mjölk". 

I dag väljer alltså Arla att ge sig in på Oatlys domäner. Visserligen har flera varumärken sedan tidigare lanserat sina egna varianter av havredryck, men med tanke på Arlas plats i den svenska mjölkproduktionskedjan och striden mot Oatly är det ändå anmärkningsvärt att varumärket lanserar en produkt som havredryck. 

Arla Laktosfri Mjölk- & Havredryck som består av hälften mjölk- och hälften havredryck. I pressmeddelandet från Arla särskiljs produkten genom mjölkens "naturligt goda" egenskaper. Arla understryker också att drycken har "mer än dubbelt så högt innehåll av protein än vanlig havredryck"

I februari 2019 kommer Arla sammanlagt att släppa tre produkter som alla består av hälften laktosfri mjölkdryck och hälften havredryck: Original, Till Kaffet och Choklad.



Dela sidan: