Dela sidan:

Det var i förra veckan som Francesca O'Brien Apelgren, vd för Sveriges Marknadsförbund, gick ut med att hon vill slå samman alla branschens intresseorganisationer och samla dessa under Sveriges Marknadsförbund. Hennes vision är en motsvarighet till Svenskt Näringsliv, där Sveriges Marknadsförbund har det övergripande ansvaret.

Utspelet kom dock som en överraskning för Sveriges Marknadsförbunds styrelse.

– Frågan har inte varit uppe på vårt bord, sade han till Resumé i förra veckan.

Nu visar det sig att många av Sveriges Marknadsförbund medlemmar har eller är påväg att lämna förbundet under 2019. Bland dessa finns några av de största marknadsföreningarna, såsom Marknadsföreningen i Halland, Göteborg, Helsingborg och Stockholm, men även Gotland, Gnosjö och Kronoberg. Anledningen är en ändrad inriktning inom förbundet, samt en kraftig höjning av medlemsavgiften från 5000 kronor till 24 000. 

Canita Dagård, vd på Marknadsföreningen i Halland, understryker att föreningen inte har någonting att göra med Francesca O'Brien Apelgrens utspel.

– Sedan Francesca O'Brien Apelgren tog över som vd har vi knappt haft något samarbete med förbundet och har inte heller haft något behov av deras tjänster. Både sammankomster och utbildningar som vi tidigare under åren fick genom förbundet har försvunnit. Därför har vi länge velat lämna, eftersom vi inte tyckt att medlemskapet har gett oss någonting, säger Canita Dagård till Resumé.

– Sedan kom plötsligt en chockhöjning av medlemsavgiften under hösten, från 5000 kronor till 24 000. Då valde vi att gå ur, och har istället stärkt samarbetet med de andra lokala marknadsföreningarna, vilket bara påverkat oss positivt, fortsätter hon.

Vad tänker du om Francesca O'Briens initiativ?
– Vi har ingenting med det är initiativet att göra. Jag tänker att man kanske inte ska gå ut med en sådan här grej om man inte förankrat det i styrelsen. Dessutom tycker jag inte att det går att jämföra Sveriges Marknadsförbund med Svenskt Näringsliv, eftersom man inte alls jobbar på samma sätt. Vi har till exempel alltid varit fristående och stått helt på egna ben. Vi har inte påverkats alls av vad förbundet gör. På så vis kan jag förstå att förbundet måste hitta nya sätt att jobba på.

Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm, beskriver varför de valt att lämna förbundet inför 2019:

– Det är en naturlig konsekvens av en ändrad inriktning i förbundet i kombination med en höjd medlemsavgift. Vi fick titta på medlemsnyttan kontra hur mycket vi skulle behöva betala. Den huvudsakliga fördelen för oss i att vara med i förbundet var det gemensamma utbytet vi kunde få med andra föreningar runt om i landet, men när vi såg att det inte var prioriterat framöver valde vi att gå ur för att istället hitta egna samarbeten framöver.

Marie Sommar understryker att det inte kommer bli någon skillnad för föreningens medlemmar att man lämnar Sveriges Marknadsförbund.

– Vi har en egen solid plattform, med ett starkt program för kompetensutveckling inom marknadsföring och kommunikation, med seminarier, nätverksträffar, kurser, mentorprogram, rådgivning och annat som gör att jag ser positivt på framtiden. Därför är det odramatiskt för oss att lämna förbundet, fortsätter hon. 

Janne Björge, ordförande i Marknadsföreningen Göteborg, berättar att man i flera år varit tveksamma till vad föreningen får ut av ett medlemskap i Sveriges Marknadsförbund.

– Vi märkte plötsligt att förbundet snarare blivit en slags konkurrent till oss. För vår del blev det enkelt att gå ur när vi diskuterade det värde vi fick ut av vårt medlemskap. Jag har svårt att se vilka som kan vara kvar idag, säger han.

Janne Björge säger att han samtidigt kan förstå Francesca O'Briens initiativ, då han upplever det som omodernt att ha så många olika branschorganisationer.

– På så vis förstår jag hennes tanke. Å andra sidan, när man ser till vilka frågor de olika organisationerna faktiskt driver, så har de väldigt olika perspektiv. Jag tror inte det är troligt att någon av de andra branschorganisationerna skulle vilja gå in under Sveriges Marknadsförbund.

Är initiativet en slags överlevnadsstrategi?

– Jag vet inte, men jag tycker att det är konstigt att det kommer just nu. Om du drivit en byrå och alla medarbetare hoppar av, är det inte året då du bestämmer dig för att ta över kommunikationsbranschen.

Resumé har sökt Francesca O'Brien Apelgren, som hänvisar alla frågor till Svenskt Marknadsförbunds styrelseordförande Elisabeth Trotzig. Hon har dock inte återkommit.



Dela sidan: