Dela sidan:

Det fortsätter att storma kring Sveriges influencers. Sedan kontot @aningslosainfluencers för ett antal veckor sedan började uppmärksamma mängden flygresor stora influencers gör har frågan bland annat debatterats i Nyhetsmorgon och i SVT. I helgen uppmärksammade även Svenska Dagbladet frågan genom att titta närmre på e-handelbolaget Nelly som förra sommaren flög hundratals influencers till  franska rivieran i samband med lanseringen av en ny kollektion. Nelly vars ägare Qliros miljöpolicy gör gällande att "är en resa nödvändig använder vi i första hand tåg".

– Det finns ett uttryck som kallas greenwashing som innebär att verksamheten försöker skapa en bild av att vara mer miljövänlig än den är i verkligheten. Detta kan minska trovärdigheten hos ett varumärke, säger Anna-Karin Lingham, varumärkesstrateg på Lingham Enterprise, i artikeln.

Svenska Dagbladet har sökt Nelly för en kommentar.

Någon som dock tycker att debatten om influencers resande slår fel är debattören Linnea Claeson. I en krönika i Aftonbladet skriver hon att allmänheten är mer intresserad av att trycka dit kändisar än att lösa klimatfrågan.

"När det enda sättet för vår civilisations överlevnad är radikala politiska beslut och övergripande förändringar av vår livsstil blir jag livrädd för att det stora samtalet stannar vid vad kändisar konsumerar och vad privatpersoner ska lägga i kundvagnen."

Resumé Insikt skrev ett case om Nellys resa redan i maj förra året.

Facebook knyter biljettavtal med biokoncern

Facebook har i helgen knutit ett avtal med biografkoncernen Odeon. Dealen innebär att Facebook-användare både kan boka och betala sina biljetter i Facebooks mobilapp. Sedan tidigare har även AMC, som äger svenska SF, ett liknande avtal med Facebook.

Analytiker tror att Facebook knutit avtalen för att få bättre data på vilken typ av filmer plattformens användare föredrar att se, det rapporterar The Drum.

Spotify blockar adblock-användare

I fredags kväll informerade Spotify sina användare om en ny policy som innebär att användare som använder sig av adblockers kommer att portas från plattformen. I samband med att Spotify förra året börsnoterades räknade den svenska plattformen med att omkring två miljoner användare hade någon form av adblocker. Under det fjärde kvartalet 2018 drog Spotify in 198 miljoner dollar i annonsintäkter, det rapporterar AdAge.

Netflix betalar 10 miljoner dollar för dokumentär om ung politiker

Den tidigare relativt okända Alexandria Ocasio-Cortez har de senaste veckorna varit en av de hetaste politikerna i sociala medier. Den demokratiska kongressledamoten, som fått smeknamnet AOC, har blivit en favorit i memekulturen och fick i helgen enormt genomslag med sitt tal om hur det amerikanska politiska systemet enligt henne är trasigt.

Nu betalar Netflix 10 miljoner dollar för rättigheterna till en dokumentär om Ocasio-Cortez. Summan är den högsta som någonsin betalats för en dokumentär som tidigare visats på indiefestivalen Sundance, det rapporterar Techcrunch.

Facebook öppnar konstgalleri för hundar

I helgen öppnade Facebook sitt "National 'paw-trait' gallery" i London. Utställningen, som föga överraskande fokuserar på hundar, är tänkt att marknadsföra plattformens nya Facebook Watch-serie "The World's most amazing Dog". Besökare får se konstverk inspirerade av framstående hundar från historien, exempelvis Laika och Lassie, och kan även filma inslag med sina egna hundar för "The worlds most amazing dog"-serien, det rapporterar Campaign.



Dela sidan: