Dela sidan:

Stora PR-Priset delades ut i förra veckan och Edelman Deportivo, som avvecklade sin verksamhet i Sverige under hösten 2018 fick anledning att bli lite nostalgiska över en av byråns sista kampanjer.

"Old Milk" för Coop genererade 213 nyhetsartiklar från 25 länder och mer än 8000 utdelade doftprover under kampanjens första vecka. Budskapet som spreds var att vi måste börja lukta, titta och smaka på maten  – inte bara titta på datummärkningen innan vi slänger förpackningarna i soptunnan.

– Vi är så stolta och glada över priset och att vi tillsammans med Edelman Deportivo lyckades hitta ett helt nytt och kreativt sätt att uppmärksamma frågan om matsvinn, säger Marie Wedin, marknadschef Coop Sverige i en kommentar.

Juryns motiveringar:

Old Milk" av Edelman Deportivo för Coop Sverige
"Stora PR-priset GULD tilldelas en byrå och en kund som på ett skickligt sätt brukat sin mest vardagliga produkt, för att belysa en av våra viktigaste nutida samhällsfrågor. Med stor kreativitet och föredömlig enkelhet har kampanjen skapat nytta för såväl målgrupp som avsändare. Frågeställningen har en genomgående tydlighet och snygg förpackning vilken dessutom talar till flera sinnen. Genomförandet luktar unket, men stämmer mycket väl med kampanjens budskap. Det gör den äkta och trovärdig samt väl förtjänt av de goda resultaten."

Fotboll utan fylla" av IQ i samarbete med STAD, AIK, Djurgården och Hammarby
"Stora PR-priset SILVER tilldelas ett PR-arbete som präglas av ett engagemang, en idoghet och en målgruppsnärvaro utöver det vanliga. Framgången har skapats tack vare gedigen research, slipade undersökningar och hårt arbete på samtliga positioner. Juryn imponeras av förmågan att lyckas förändra målgruppens beteende via ökad självinsikt. Detta PR-arbete visar på ett snyggt lagspel som generat stora och betydelsefulla resultat, även utanför arenorna."

"Borta bra men hemma bäst" av King Street PR för SJ
"Stora PR-priset BRONS tilldelas en byrå och en kund som i en tid av åtskillig negativ press, klarat av att fokusera på sina tillgångar och möjligheter och sprida dem på ett mycket lustfyllt sätt. Tack vare pågående samhällsdebatt var hjulen redan i rullning. Med tillägg av en tydlig strategi och inbjudande content attraherades därför snabbt både målgrupp och potentiella ambassadörer. En stor eloge till att kampanjen bygger på en oändlig källa av upplevelser, vilket skapar goda förutsättningar för en riktig långkörare."

Stora PR-prisets sponsor Notified delade också ut ett specialpris för den bästa digitala närvaron. Utmärkelsen gick till Welcome och Liseberg för lanseringen och den planerade censuren av skräckfilmen "Circus Bisarr".

 



Dela sidan: