Dela sidan:

Världens största oberoende kommunikationsbyrå Edelman har de senaste två åren anställt 600 kreatörer och planners i strävan att bredda sitt erbjudande, däribland ledare från DDB, Mullen, McCann och Ogilvy. Nu har man för första gången anställt en kreativ chef som ensam ska ha ansvar över det växande teamet. Den nya rollen axlas av Judy John, tidigare vd på Leo Burnett Canada och kreativ chef för byråns nordamerika-division. Det skriver Adweek.

Judy John har 25 år bakom sig i branschen, och är främst känd som en av de kreativa hjärnorna bakom Alway's hyllade och prisvinnande "Like a girl"-kampanj. Hos Edelman blir hennes uppgift att stärka byråns arbete med “förtjänad kreativitet”, som exempelvis kan handla om att få influencers att prata om och engagera sig med kampanjerna organiskt i sociala medier, snarare än att betala dem för att detsamma.

– Den vanliga gången är att börja med köpt media, som sedan promotas av förtjänad. För oss gäller numera förtjänad, social och därefter köpt, säger Edelmans vd Richard Edelman till Adweek.  

Linkedin lanserar “Linkedin Live”

Video är idag ett av de mest snabbväxande formaten på Linkedin. För att rida på vågen lanserar Linkedin under den här veckan ett nytt format för live-video, för att ge användare och organisationer möjlighet att sända live antingen för utvalda grupper eller öppet för hela Linkedin-publiken. Det skriver Techcrunch.

En beta-version av formatet lanseras i USA till inbjudna användare, men under de kommande veckorna kommer Linkedin göra det möjligt för andra att ansöka om att testa funktionen. När live-video blir tillgängligt för alla användare är ännu oklart.

Enligt Techcrunch är Linkedins förhoppningar att genom live-video kunna sända den typen av innehåll som vanligtvis delas på plattformen, såsom konferenser, prisutdelningar och produktlanseringar.

IAB visar hur mycket som riskerar att gå förlorat i digitala kampanjer

För att bättre förstå hur mycket pengar som riskerar att gå förlorade i digitala kampanjer, genomförde IAB Tech Lab ett experiment under ett halvår med ett dussin kampanjer för varumärken såsom Toyota, som man sedan testade i Luciditys blockchain-teknologi. Det skriver Adweek

Genom att räkna in alla delar i den digitala leveranskedjan kunde Lucidity verifiera vilka visningar och vilka klick inom kampanjen som kom från verkliga människor, och vilka som kom från botar. Av 29 miljoner visningar i testet, kunde endast 85,9 verifieras. Samtidigt kunde endast 59,8 procent av klicken bekräftas komma från människor, vilket innebär att 22 000 av 55 000 klick inte kunde verifieras.

NextM är tillbaka

Den 3-4 fjärde april hålls NextM för fjärde året i rad. Som vanligt gästar en rad internationella talare eventet, vars syfte är att “brottas med komplexa, tankeväckande och techdrivna frågor”. Nytt för i år är bland annat att gästerna får en titt in i framtiden via en “tech garden” där de ska få uppleva den senaste tekniken tillsammans med NextM:s partners.

NextM fortsätter att utmana och inspirera genom att vara ett forum för nya smarta idéer och lösningar. I år ramas eventet in av ett cirkustema för att symbolisera hur vi jonglerar med olika uppkopplade prylar, plattformar, buzzwords och system. Cirkustemat är också ett sätt att påminna oss om att inte gå vilse i teknologin utan att först ha ett tydligt syfte, samtidigt som det är en hint om att allt inte är på blodigt allvar, säger NextM-generalen Niklas Hedberg i ett pressmeddelande.

Ett axplock av talare på NextM i Stockholm 3-4 april är: 

Max Tegmark – ”världens smartaste svensk”, fysikprofessor på mit och AI-guru

Andrew Keen – historiker, futurist och framgångsrik författare

Camille Francois – expert på fake news och Research & Analysis Director hos Graphika

Stacey Higginbotham – journalist och specialist på IoT

Peter Sunde Kolmisoppi – medgrundare till the Pirate Bay och aktivist/konstnär

Oobah Butler – journalist på VICE och skapare av fake news

Reddit får miljarder av kinesisk speljätte

Sociala nyhetssajten Reddit tar in 300 miljoner dollar, motsvarande 2,7 miljarder kronor, i en finansieringsrunda. Det skriver Di Digital. Den kinesiska teknik- och speljätten Tencent ledde rundan, och investerade 150 miljoner dollar. Vid sidan av Tencent fick Reddit in resten av kapitalet från befintliga investerare, såsom Sequoia och Fidelity.

Google och Microsoft varnar investerare för risker med AI

För bolag som Google och Microsoft är artificiell intelligens en stor del av framtiden. Men i de båda bolagens så kallade 10-K-rapporter, standardiserade dokument som amerikanska bolag är lagligt bundna att lämna in varje år och som ger investerade en överblick över dess verksamhet, varnar både Google och Microsoft för att AI har potential att skada deras varumärken och affär. Det skriver The Verge. Det är första gången som de båda techjättarna nämner AI under segmentet “riskfaktorer”.

Googles moderbolag Alphabet skriver:

Nya produkter och tjänster, inklusive de som innehåller eller använder artificiell intelligens och maskininlärning, kan föda nya eller förstärka redan existerande etiska, tekniska, juridiska och andra utmaningar som kan ha en negativ påverkan på våra varumärken och på efterfrågan på våra produkter och tjänster samt negativt påverka våra intäkter och rörelseresultat”. 



Dela sidan: