Dela sidan:

Redan som 15-åring startade Mustafa Alfredji, 21, sitt första företag och Youtube-nätverk. Själv har han runt 100 000 följare i sociala medier, och vill med bolaget Mysocial omstrukturera influencer marketing-branschen genom att ge större möjlighet för sociala medier-profiler att växa och skapa innehåll.

Genom appens invite-online beta, som varit live i två månader, ska de deltagande profilerna kunna nätverka, samarbeta och på olika sätt dra nytta av varandras innehåll och följarskara. Mustafa Alfredji beskriver det som ett “Linkedin för influencers”.

Appen har enligt egna siffror hittills attraherat över 250 svenska influencers, där några av de större är Sendi Skoplajk och Daniel Norlin. Bland investerarna finns Storytel-grundaren Jon Hauksson och Strossle-grundaren Magnus Hultman.

– Inga av de stora influencer-nätverken, som till exempel Splay och United Influencers, har lyckats uppnå global skalbarhet eller lyckats dominera marknaden. Det handlar om att de fokuserar på annonsören och glömmer bort influencern som faktiskt äger värdet, det vill säga innehållet och relationen till sin följarskara, säger Mustafa Alfredji.

Idén till tjänsten föddes utifrån Mustafa Alfredji första tid som influencer.

– När jag började jobba med sociala medier kände jag mig såsom många andra väldigt ensam. Det är ingen som förstår hur det är att ha massor av följare som man varje dag måste prata med, och man har ingen att dela sina problem och utmaningar med. Vad vi vill med Mysocial är att koppla samman kreatörer med varandra så att de kan utbyta idéer, lära av varandra och samarbeta. Samarbete krävs för att yrket influencer ska bli proffsigt på riktigt.

Enligt Mustafa Alfredjis har gensvaret hittills varit positivt. 

– Vi har fått bra feedback från de influencers som använt oss hittills. Vårt fokus nu är att ta den här unika positionen på marknaden som ingen annan har, som handlar om att bli bästa vän med kreatören.

Vilka typer av samarbeten kan Mysocial ge upphov till?
– En form som är trendig hos oss just nu är att livestreama tillsammans. Om jag går live och bjuder in dig så vänder vi oss till både din och min publik vilket skapar en korsmarknadsföring. Men det handlar också om att lära av varandra, det varnas till exempel för vilka företag som kanske inte är så bra att jobba tillsammans med eftersom de inte ger bra betalt, och så pratas det såklart mycket om sociala medie-plattformarnas algoritmer och deras påverkan.

Hur ser affärsmodellen ut?
– Just nu monetiserar vi inte våra kreatörer, och tjänar i dagsläget inga pengar. Vi har tagit in riskkapital som hjälper oss att bygga upp appen, men vi har inte velat ta in så mycket innan vi verkligen har satt produkten. Men vi har många idéer kring hur affärsmodellen kan komma att se ut framåt. Det kan komma att inkludera annonsörer och företag, men vårt mål är att vi aldrig ska stå i mitten som en mellanhand som tar en del av budgeten. Om du ska stå emellan influencern och annonsören och tar massa procent så kommer företagen till slut att lämna.

Trots det dyker det ju ständigt upp nya mellanhänder i influencer-branschen?
– Ja, jag tror det finns pengar att ta där men vi har fortfarande inte sett en aktör som lyckats dominera marknaden. Till slut kommer det nog finnas någon eller ett par som gör det och som står som vinnare i det hela, och det kommer bli dem som har flest kreatörer knutna till sig.

Vad har ni för målsättning?
– Vårt mål är att uppnå en 20-procentig marknadsandel i Sverige, vilket jag tror vi kommer ha i mars eller april då vi kommer stänga ännu en investeringsrunda. Då kommer vi lämna betaversionen och invite-only och gå in aggressivt i resten av Skandinavien. Därefter kommer vi börja titta på den tyska marknaden, som ligger mycket längre fram än den svenska.



Dela sidan: