Dela sidan:

Forsman & Bodenfors har varit med på och byggt upp Oatlys varumärke till vad det är i dag. Med kaxig och utmanande marknadsföring och förpackningsdesign. Samarbetet har genererat flera priser bland annat två Guldägg och den visuella identiteten har länge varit något av en favorit i branschkretsar. 

De senaste åren har Oatly satsat hårt på att bygga upp sin inhouseavdelning med flera nyckelrekryteringar till John Schoolcraft team i Malmö, bland annat från huvudbyrån Forsman & Bodenfors. Under 2018 knöt Oatly Department of mind control till sig kreatörsduon Lars Elfman och Martin Ringqvist som varit högst bidragande till Oatlys kampanjer och utseende under flera års tid. 

Nu står det klart att Oatly valt att pausa samarbetet med Forsman & Bodenfors för att i stället satsa mer inhouse. F&B Factory har alltjämt uppdrag för kunden. Enligt Resumés uppgifter ska det dock finnas planer på att inleda ett samarbete med Forsman & Bodenfors kontor i Singapore. Oatly är etablerade på flera asiatiska marknader sedan en tid tillbaka. 

– På F&B ser vi inte det här som något dramatiskt utan snarare som en ganska naturlig konsekvens av att de kreatörer som tidigare arbetade med Oatly hos oss numer sitter hos Oatly. Samtidigt har vi en jättebra relation med gänget på Oatly och i och med vår internationella närvaro tittar vi på hur vi skulle kunna samarbeta med dem på deras internationella resa. Vi är oerhört stolta och glada över det arbete vi gjort tillsammans med Oatly genom åren och det ska bli spännande att se vad deras nästa steg blir. Om vi kan hjälpa till med det, så gör vi naturligtvis gärna det, skriver Forsman & Bodenfors vd Silla Levin i ett mejl till Resumé.



Dela sidan: