Dela sidan:

Det svenska folket har de senaste månaderna reagerat kraftigt på mängden spelreklam. Vid årsskiftet trädde dessutom ny lagstiftning i kraft som gör gällande att spelbolagen får annonsera i alla mediekanaler, där man tidigare var begränsade till kvällstidningar och NENT och Discoverys kanaler.

Mängden spelreklam fick tidigare i år civilminister Ardalan Shekarabi (S) att ryta ifrån mot branschen. Anledningen var att han inte ansåg att spelbolagen var måttfulla i sin marknadsföring, något de enligt den nya lagen är tvungna att göra. Spelbolagen har i sin tur menat att skrivelsen om "måttlig marknadsföring" är alldeles för luddig för att förstås.

I samband med tillsägelsen bjöd civilministern även in spelbolagen till ett möte som tog plats under eftermiddagen, ett möte som följdes av en presskonferens där Shekarabi medverkade men inte spelbolagen själva.

– Senast 31 mars ska branschen ha visat märkbar förändring i hur marknadsföringen utformas. Sker inte det så sätter vi igång att arbeta med en reglering, berättade han på presskonferensen.

Shekarabi berättar även att han inte utesluter lagstiftning.

– Svensk lag gäller nu, inte maltesisk. Omfattningen och aggressiviteten i reklamen strider mot vad svenska folket vill ha, sa han enligt SVT Nyheter.

I december anmälde även Konsumentombudsmannen, KO, att lämna in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen gällande Elec Games, bolaget bakom varumärket Ninja Casino. Anmälan gällde mängden och aggressiviteten i bolagets marknadsföring och KO hoppas att fallet ska bli prejudicerande för branschen.



Dela sidan: