Dela sidan:

Inhousetrend, krympande budgetar, år av branschglidning och konsultjättar som slukar kreativ spets för att trappa upp kampen om kommunikationspengarna. De senaste åren har branschen svarat med konsolideringar. Exemplen är många. Nätverket Publicis Groupe samlar sina byråer på alla marknader enligt arbetsmodellen "The Power of one", i Sverige har Hallvarsson & Halvarsson köpt upp byråer för att sedan hitta synergier och bygga kommunikationshus. MDC Partners valde att fusionera Forsman & Bodenfors med KBS för ett halvår sedan medan WPP för några veckor sedan slog samman Wunderman och JWT.

Storleken har betydelse när kommunikationssektorn möter konkurrens från flera håll och kundernas utmaningar är mer komplexa och kräver djupare insikter än bara för några år sedan.

Om några veckor samlar Thomas Høgebøl sitt byråbygge The North Alliance innanför väggarna på Tulestationen i Stockholm. Omkring 350 personer med olika kompetenser ska nu skapa en gemensam kultur när North Kingdom och Making Waves lämnar sina adresser vid St Eriksbron respektive Drottninggatan för att ansluta till de sex övriga byråerna i nätverket som tidigare har suttit på Kungsgatan. Samma sak har tidigare skett för NoA i Oslo och Köpenhamn.

I fortsättningen kommer NoA kunna erbjuda kunderna skräddarsydda team från de olika byråerna. Uppdragsgivarna ska kunna utnyttja hela NoA-husets resurser i en strömlinjeformad leverans. Samtidigt som byråerna inom nätverket även fortsättningsvis självklart kommer att jobba direkt mot kund. Thomas Høgebøl förklarar:

– Mitt viktigaste mål just nu är att ta bort alla trösklar för samarbete. Där är jag helt manisk Så fort det är något som inte fungerar så avlägsnar vi hindret. Till skillnad från alla nätverk eller koncerner får du inte jobba självständigt i NoA, du ska gå in här om du vill samarbeta och var öppen för lärande och nya impulser, säger Thomas Høgebøl och fortsätter:

– Det jag tror blir vår största fördel gentemot konsultjättarna som köpt på sig kreativ spets, är att få enheterna att samarbeta. För många av dem blir det förvärv "here, there and everywhere" och så lägger man det i bakvagnen.

Sedan årsskiftet har The North Alliance gjort ytterligare en organisationsförändring där den danska, norska och svenska marknaden tillsatt landschefer som ska driva kulturarbetet. NoA har även tilsatt chef for International Expansion; Jonathan Pettersson f.d. VD på Making Waves I Stockholm blir det Åkestams Holst vd Petronella Panerus uppdrag att se saker utifrån och forma det nya NoA med krossfunktionella team. I rollen ingår att hitta synergier, se över metoderna för samarbete, se till att finns rätt förutsättningarna och löpande inventera vad som eventuellt skulle kunna saknas i huset.

–Vi behöver se till att vi har spets och samtidigt vårda kulturen. Ingen är bättre på det än Petronella.

Petronella Paneras:
– Hela tanken med NoA från början var att utifrån skandinaviska värderingar, kreativitet och innovation bygga ett nytt sorts nätverk. Ett samarbetsinriktat nätverk med humanistiska värderingar. Allt, både ägarstruktur och affärsmodell formades efter detta. Så det här är egentligen Noas ambition redan när vi startade, men saker måste få växa organiskt. Och så ska det fortsätta få vara, vi formar processer längs vägen.

Som Sverigechef kommer Petronella Panerus att jobba kvar som vd för Åkestam Holst på 50 procent samtidigt som Jessica Morales tar steget upp som byråchef. 

Fem personer jobbar centralt inom NoA för att hålla hastigheten uppe.

Thomas Høgebøl  CEO

Pelle Bruun – COO

Hanne Mustad – head of operations

Marte Alvfalk – head of people&process

Lars Kreken - CFO

Vad kommer byråernas varumärken att betyda framåt?
– Det kommer fortsätta att vara jätteviktigt. NoA Sverige är en kvalitetsgaranti, ungefär som NK. Men det är respektive byråer som levererar, ibland enskilt ibland tillsammans. Du kan handla både Tom Ford och Patagonia på NK, men nästan inga NK-produkter, säger Petronella Panerus.

I år har det gått fem år sedan Tomas Høgebøl tog in 200 miljoner (enligt första årsredovisningen av NoA:s svenska moderbolag) från riskkapitalbolaget Capman och toppat av ett obligationslån för att köpa 8 byråer i Norge, Sverige och Danmark. I somras gjorde Capman exit. North Alliance uppvaktade intressenter inom och utanför branschen och i slutändan blev det riskkapitalbolaget Norvestor som har flera lyckade investeringar inom techsektorn bakom sig. Tomas Høgebøl och de nya ägarnas kontakt hade påbörjats redan innan etableringen av NoA och investeringen på drygt en miljard svenska kronor ska främja nätverkets ambition att bli mer datadrivna.

– Aktieägarna har haft en bra värdeutveckling. Samtidigt har vi löpande återinvesterat i verksamheten och ägarna har genomgående trott på det vi gör. Vi har ett långsiktigt engagemang och en långsiktig tro på det vi gör. Det är först de senaste åren som de goda siffrorna börjar komma.

Thomas Høgebøl visar en roadmap för NoA:s tillväxtstrategi.

1 Follow the market and current business model
2 Strengthen integration and collaboration
3) Growth niches
4) New Stuff

När NoA satte ner pålarna 2014 blev man en stor aktör i en liten kommunikationsbransch. I dag är nätverket en mindre spelare i en större bransch som inkluderar konsultjättar som Accenture, Deloitte, PWC och McKinsey. The North Alliance har haft en stark ekonomisk utveckling och under 2018 ökade nätverket Ebitda-marginalen med 27 procent. Inför 2018 hade nätverket budgeterat för en vinst på över 100 miljoner kronor, siffror som ännu inte är kommunicerade. Thomas Høgebøl vill inte riskera kärnaffären, men med konkurrensen från managementkonsulter och teknikbolag vid horisonten är han övertygad om att  måste utvecklas och växa under de närmsta två åren. Det är därför nätverket fokuserar på affärsutveckling genom förvärv som kan bidra till transformationen av affären. NoA ska ”både högre och djupare ner i tratten", som koncernchefen uttrycker det, och förbättra förmågan att dra in slutkonsumenter åt sina uppdragsgivare. Genom att arbeta mer datadrivet är visionen att kunna bli en totalleverantör för kunderna. På Tulegatan finns från start strategi, kommunikation, design, produkt- och tjänsteutveckling. Just nu letar Thomas Høgebøl efter nischspelare inom konvertering och distribution för att komplettera uppsättningen kompetenser.

– Det är den sista punkten den nya ägaren kan hjälpa oss med. De har kapital. Vi kan växa genom förvärv snabbare än andra nätverk. Flytten till Tulegatan är ett exempel – ett beslut vi fattade på några veckor. På ett större nätverk hade det tagit ett år.

– Vi kommer att köpa bolag för mycket pengar framöver.

Har ni blivit uppvaktade av konsultjättarna?
– Jag möter regelbundet olika aktörer i branschen för att lära och för att berätta om vad ni gör. Jag kan inte kommentera kring vilka som varit intresserade. Men vi har pratat med it-bolag, teknikbolag, byrånätverk, konsultjättar och riskkapitalbolag, säger Thomas Høgebøl

Hur skiljer sig marknaden nu mot när ni var ute och letade riskkapital förra gången?
– Det jag fick övertyga potentiella ägare om då var att kommunikationsbranschen kommer att konsolideras. Då trodde många att oberoendet var en grundförutsättning för kvalitet. Det var svårt att övertala om att det gick att skapa en bra familj av byråer och behålla kreativ höjd och siffror, säger Thomas Høgebøl och fortsätter:

– När vi bildade NoA 2014 så var det många som sa att det inte fanns några nordiska kunder. Det första konto vi tog hem var SAS. Det finns nordiska behov. Vi är 21 miljoner människor i Norden bara fem miljoner i Norge. Vi måste börja se Norden som en marknad innan någon internationell jätte gör det.



Dela sidan: