Dela sidan:

Karins Lasagne, Pasta Alfredo eller klassisk pannbiff? Frysrätterna från storproducenter som Felix och Familjen Dafgård fungerar både som skämt på lunchrasten och räddare av livspusslet.

Svensken har länge varit en motvillig storkonsument. Men i tider när allt ska lagas från grunden har vi blivit kräsnare. För ett par år sedan flyttade franska Picard in på den svenska marknaden och försökte lyfta färdigrätternas standard genom att erbjuda lite fransk cuisine i frysdisken. I dag finns Picard bara i storstäderna, men att butikerna blir allt fler skvallrar om att hästlasagnens dagar kanske är över.

LÄS MER: Anders Dalenius startar behandlingsverksamhet

För ett och ett halvt år sedan valde reklamveteranen Anders Dalenius att kroka i de för varandra inkompatibla trenderna långkok och en allt stressigare vardag. Anders Dalenius har jagat i hela sitt vuxna liv, men märkte att viltköttet hade svårt att få fäste på marknaden. Uppfattningen var att viltkött mest var till för stora stekar.

– Långkokstrenderna stämmer mellan fredag och söndag, resten av dagarna ska middagen bara lösas. Vår vision är att bli någons hjälte en tisdag i mars och mina tonårsbarn är inga fans av tjälknöl. De vill ha tacos och thai, precis som deras kompisar.

Så han kontaktade stjärnkocken och kompisen Sebastian Schauermann och började spåna på hur man kunde bredda bilden av vad viltkött kan användas till. De två tog fram en rad olika vilträtter mer anpassade för vardag än fest och skapade varumärket Jägaren & Kocken. Den för kategorin ovanligt färgglada förpackningen togs fram av Paul Kühlhorn och Eva Liljefors från designbyrån Fellow Design. Duon gick även in som delägare i Jägaren & Kocken.

– Vi har inga pengar för att göra någon marknadsföring och då måste vi hitta andra sätt att sticka ut, berättar Anders Dalenius.

För att få ut produkterna i butik visste Anders Dalenius att de var tvungna att tillföra något till handlarna och karva ut en egen nisch.

– Ica, Coop och Hemköp har inget intresse av att börja kränga ytterligare en variant på korvstroganoff, säger Anders Dalenius.

Viltprodukter får visserligen inte klassas som ekologiska, för det krävs ekologiskt certifierat foder vilket är svårt att säkerställa ute i naturen, men Anders Dalenius är noga med att påpeka att Jägaren & Kockens proteiner har ett mindre klimat­avtryck än exempelvis baljväxter odlade i Sverige.

– Det finns fortfarande en liten jante på axeln som säger att man inte ska ge sina barn färdiglagad mat, men att vardagen måste gå ihop förstår varje förälder. Kan vi då ge dem något som är naturnära och lite roligt känns det som att vi har lyckats med vår vision.

Tidigare i karriären har Anders Dalenius jobbat på byråer som McCann, Lowe Brindfors, Hollingworth Mehrotra och DraftFCB.



Dela sidan: