Dela sidan:

Zara nästa modevaruhus att anklagas för rasism på den kinesiska marknaden

Både Gucci och Dolce & Gabbana har de senaste månaderna befunnit sig i kritikstormar på den kinesiska marknaden, anklagade för rasism. Under helgen har ytterligare ett modevaruhus, Zara, fått kritik av samma anledning. Varumärket kritiseras för en annons som las upp på deras Weibo-konto, en annons som visade den osminkade modellen Li Jingwen. Kritiker menar att Zara inte visar någon respekt för kinesisk kultur då Jingwen i annonsen inte har blek hy, vilket är normen på den kinesiska marknaden.

En talesperson från Zara har sagt att det inte fanns någon sådan intention från varumärkets sida och att kampanjen snarare handlar om att lyfta om en mer naturlig look, det rapporterar The Drum.

Google: Så motverkar vi falska nyheter

De senaste åren har alla nätjättar varit indragna i kritikstormar gällande mängden av falska nyheter som sprids på plattformarna, något som påverkat allmänhetens förtroende för dem. Nu publicerar Google ett 30 sidor långt dokument som visar hur de definierar falska nyheter och hur de jobbat för att minska dess genomslagskraft. I dokumentet skriver Google att man använder en teknologi besläktad med den man använder för sökmotorn och med hjälp av algoritmer och kurering rankar hur trovärdig en källa är. De är samtidigt noga med att påpeka att de inte gör några ideologiska bedömningar av innnehållet, det rapporterar 9to5Google.

IKEA lanserar hållbart butikskoncept med båt i Themsen

IKEA har under inledningen av året satsat hårt på sömntemat med både reklamfilmer och speciella event där besökarna kunnat lära sig mer om hur de sover bättre. Om ett par veckor öppnar de ett varuhus med inriktning på hållbarhet i Greenwich i London. För att marknadsföra öppningen kommer de närmsta veckorna två små båtar, som ser likadana ut som leksaksbåten Småkryp, att guppa runt på floden Themsen. Båtarna är utrustade med skräpinsamlare som ska fräscha upp den av sopor förorena floden. Det insamlade skräpet kommer sedan att återvinnas och slutligen bli till en ny skulptur utanför det nya varuhuset, det rapporterar The Drum.

Instagram testar donations-sticker för Stories

Stickers på Instagram Stories kan användas på en mängd olika sätt, konton kan bland annat ställa frågor till sina följare, låta följarna ställa frågor, visa vädret där de är osv. Nu kan funktionen snart användas till att donera pengar, det rapporterar Ubergizmo. Funktionen befinner sig fortfarande i teststadiet men Instagram berättar att man räknar med att lansera den fullt ut i slutet av 2019. Kontona ska därefter kunna lägga upp stickers som vid ett knapptryck donerar pengar till välgörenhetsorganisationer.

Dentsu Aegis köper brittiska byrån BJL

Den kreativa byrån BJL har sitt huvudkontor i Manchester, ett område där Dentsu Aegis har för avsikt att stärka sin närvaro. BJL, som i huvudsak arbetar med B2B-kommunikation, jobbar bland annat med byggföretaget Skipton Building och Hilton. I ett pressmeddelande säger Dentsu Aegis att man har för ambition att stärka BJL:s erbjudande genom att lägga till koncernens expertis inom medieköp och data. Köpesumman är fortfarande okänd, det rapporterar City AM.



Dela sidan: