Dela sidan:

Utbredd psykisk ohälsa och hög arbetsbelastning har länge varit ett problem i reklambranschen, speciellt på de mindre byråerna. Förra året kom en rapport från Unionen som visade att fyra av tio inom kommunikationsbranschen upplever den psykosociala arbetsmiljön på sin arbetsplats som direkt dålig, i jämförelse med arbetsmarknadens snitt på två av tio. Andra undersökningar har visat att hälften av de som jobbar med marknadsföring finner arbetsbördan oacceptabel.

LÄS MER: Jobbstressen blev Peters död

– Hela kommunikationsbranschen präglas av ett stort individfokus och en stark tilltro till både den egna och medarbetarnas förmåga. Det i sig är något positivt och är en anledning till att så många söker sig dit. Samtidigt skapar det svårigheter att avgöra när stressen blir för stor och när engagemanget förvandlas till otillräcklighet, berättade Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen, i samband med att fackförbundets rapport släpptes.

LÄS MER: Marknadsavdelningen stressar sönder sig – helt förgäves

Resumé har vid flertalet tillfällen granskat branschens problem under vinjetterna #baramänniska och "Den stressade branschen".

Det kommande året kommer Arbetsmiljöverket att inspektera en rad arbetsplatser i branschen för att få en tydligare bild av vad problemen beror på, det rapporterar SVT Nyheter. Fokus för inspektionerna ligger på riskerna för hot och våld, ohälsosamma arbetstider, arbetsbelastning samt kränkande särbehandling. Enligt Arbetsmiljöverket lider 1,4 miljoner människor av arbetsrelaterade hälsoproblem som bland annat tar sig uttryck i sömnbesvär, ångest och oro över att gå till jobbet.

LÄS MER: "Vi skämmer bort kunderna med högt tempo"

– Målet med inspektionerna är att arbetsgivarna identifierar de risker som finns i arbetsmiljön och som leder till att medarbetarna får de här besvären, och att man sätter in åtgärder för att hantera det, säger Peter Burman.

Utöver reklambranschen kommer myndigheten även attt titta på kriminalvården, primärvården, ambulanssjukvården, teater- och kultursektorn samt hos butikskontrollanter. Inspektionerna anpassas för varje bransch.

Läs ytterligare artiklar från Resumés vinjett #baramänniska här.



Dela sidan: