Dela sidan:

Nestlé och Disney, samt Epic Games som ligger bakom Fortnie, har tillfälligt dragit tillbaka sina annonsinvesteringar från Youtube. Detta då reklam från annonsörsjättarna synts sida vid sida med stötande innehåll som sexualiserar barn. Det rapporterar bland annat CNBC. 

Situationen uppdagades då videobloggaren Matt Watson avslöjade hur Youtubes plattform utnyttjas av ett pedofil-nätverk. 

En talesperson för Nestlé säger till Bloomberg: “Alla Nestlé-bolag i USA har pausat sin annonsering på Youtube”.

Epic, som valt att pausa alla sina pre-rolls, säger: “Vi har kontaktat Google/Youtube genom vår reklambyrå för att försäkra oss om att de tar till åtgärder för att ta bort den här typen av innehåll från sin tjänst”.

Youtube har avböjt att kommentera några särskilda annonsörer, men säger i ett uttalande:

“Allt innehåll – kommentarer inräknat – som äventyrar minderårigas säkerhet är avskyvärt och vi har tydliga policys som förbjuder sådant på Youtube. Vi agerade omedelbart genom att radera konton och kanaler, har rapporterat olaglig aktivitet till myndigheter och tagit bort kränkande kommentarer”.

Det är inte första gången Youtube tappar annonspengar på grund av problem med kränkande innehåll. 2017 flydde annonsgiganter såsom Pepsi, Walmart och Johnson & Johnson i protest mot att videoklipp som stödjer terrorism och anti-semitism hamnat sida vid sida med deras reklam på plattformen. 



Dela sidan: