Dela sidan:

En av sponsorerna till Alex Schulmans och Sigge Eklunds populära podcast är casinosajten Speedy Casino. I reklaminslaget i avsnitt 349 ”Under bandaget” satsar Alex Schulman pengar på nätcasinot och vinner, varpå Sigge Eklund bland annat säger: "Du behöver ju inte jobba, du kan ju bara spela". 

Efter att ha fått in en anmälan har Konsumentombudsmannen (KO) konstaterat att poddstjärnorna bryter mot lagen om måttfullhet i spelreklam. Det skriver DN.

Enligt myndigheten har podden på "ett osakligt och obalanserat sätt" överdrivit vinstchanserna, och skapat intrycket att det går att leva på kasinospel.

Karolina Sandberg, innehållschef på Perfect Day, säger till Resumé att Perfect Day tar en sådan här anmälan på största allvar.

– Vi lyssnar såklart på KO. Vi har på oss till den 12 mars att återkomma till dem, men vi har redan nu reviderat avsnitten som anmälan gäller, så från vår sida är allt hanterat.

Hur resonerar ni kring spelbolag som sponsorer givet de krav som finns på måttfullhet i marknadsföringen?

– Först och främst välkomnar vi debatten och vi följer den givetvis nära för att se vart den går. Vi har en tajt dialog med KO vad gäller kraven på måttfullhet i spelreklam och håller oss ajour med vad som gäller. Därför är det är bra för oss när det kommer in en sådan här anmälan eftersom det blir möjligt för oss att revidera och ta med oss det framåt.

Är det svårare för er att utforma de kommersiella budskapen gällande spelbolag?

– Alla samarbeten och kunder är unika och ställer olika typer av krav. När det gäller spelreklamen har vi en tajt dialog med KO och måste tänka på kravet på måttfullhet när vi utformar de kommersiella budskapen. Men vi har jobbat med andra typer av varumärken som ställer andra krav som vi också tar hänsyn till.

Finns det en problematik med att era profiler inte alltid är införstådda med vad som gäller?

– Det är Perfect Day som är ansvariga utgivare för podden och det är därför vi som bolag som har ansvar för det som hänt nu med Alex och Sigge. Vi behöver vara ännu noggrannare och bättre på att kommunicera med profilerna om vad som gäller. Jag tycker det är tacksamt att vi kan ha en dialog med KO om saken.

Alex Schulman skriver i ett sms till Resumé:

"Vi lyssnar alltid på KO. Vi gillar KO. Vi vill producera relevanta, underhållande, kommersiella budskap i podcasten, samtidigt som det är viktigt för oss att hålla oss inom vad som är tillåtet".

Georg Westin, som är grundare till Hero Gaming som driver Speedy Casino, skriver i ett sms till Resumé att det inte är Speedy Casino som blivit kontaktade av KO utan Alex och Sigge, och att det därför är dem som får uttala sig.



Dela sidan: